Lotusblommor växer ut gyttjan.En stor del av vår vakna tid gör vi saker utan att vara medvetna om vad det är vi gör. Genom att regelbundet göra övningar i mindfulness i vardagen kan du lära dig att bli mer närvarande i nuet och hantera dina känslor på ett bättre sätt. Elin Borg är utbildad socionom, licensierad kostrådgivare och mindfulnessinstruktör. I våras kom hon ut med boken Mindful Eating, här delar hon med sig av en enkel och snabb mindfulnessövning.

Andningsankaret är en kort övning som du kan göra varje gång du äter något för att hjälpa dig att göra ätandet till ett medvetet val. Övningen är väldigt enkel av den orsaken att den skall göra det så okomplicerat som möjligt för dig att börja använda den inför dina måltider. I början kan det kanske kännas lite konstigt och ovant men om du bara påminner dig själv om att göra övningen så ofta du kommer ihåg det så kommer andningsankaret snart att bli en vana för dig. Efter ett tag kommer övningen kanske till och med att bli något naturligt och en självklar del av ditt ätande.

Så här går den till: Sätt dig bekvämt på den platsen där du planerar att äta med din tallrik eller matbit placerad framför dig på bordet, gärna med rak rygg och en värdig ställning.

1. Ta tre andetag och fokusera på hur det känns i din kropp
Känner du dig avslappnad eller stressad i kroppen? Hur känns det i de olika delarna av kroppen? Känns kroppen hungrig eller mätt eller kanske sugen? Hur känns hungern/mättnaden/suget? Känner du av några spänningar i kroppen? I så fall, hur känns de spänningarna?

2. Ta tre andetag och fokusera på maten framför dig
Vad är det för mat? Är det mat som du känner att du längtar efter? Är det mat som du tror är bra för din kropp? Vart tror du att maten kommer ifrån? Hur är den tillagad? Har någon annan lagat maten eller har du själv tillagat den? Vad tror du händer i din kropp när du äter av maten framför dig? Hur tror du att din kropp kommer att må efter att du har ätit maten framför dig?

3. Njut av maten med medvetenhet
Efter de sex andetagen är det bara att njuta av din måltid och nu kan du njuta av den med medvetenhet. Övningen kan göras med slutna eller öppna ögon. Du kan ställa frågorna högt för dig själv och besvara dem högt eller så kan du tänka dem i ditt huvud.

Om du gör övningen när du äter tillsammans med andra, och inte vill göra en så stor grej av att du gör övningen, så kan du göra den på ett mer avslappnat sätt så att de andra knappt märker att du gör den. Om du vill kan du också testa att göra den tillsammans med den personen som du äter med. Testa dig fram till ett sätt som passar för dig.

Vill du få övningen skickad till dig som ljudfil?
Just nu kan du få en gratis meditationsövning skickad till dig för att testa hemma. Maila info@well-aware-ness.se och skriv ”Gratis meditationsövning – Andningsankaret” som rubrik så skickas en länk med övningen till dig.

Läs mer om Elin Borg och hennes verksamhet på hennes hemsida well-aware-ness.se.

Mindful eating - lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande.SPECIAL ERBJUDANDE
Elin Borg har skrivit boken Mindful eating – lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande som riktar sig till dig som vill skapa ett bättre förhållningssätt till ätande och till din kropp. Du kanske tycker att du äter för onyttigt, småäter för ofta eller att du helt enkelt äter för mycket.
Nu har du möjlighet att köpa boken till ett reducerat pris.
Ange koden alltomyoga så får du 60 kr rabatt och betalar endast 199 kr för boken inklusive sex ljudfiler. Du beställer boken genom att maila ditt namn, adress och koden till Elin på info@well-aware-ness.se. Läs mer om boken här.