Varför reagerar min kropp av yoga?
Blandade frågor,  Börja yoga,  Frågor & Svar

Fråga yogaläraren: Varför reagerar min kropp av yoga?

katjahundenJag har en fråga kring vad som är normalt i upplevelsen av yoga. Jag har försökt börja yoga några gånger men varit tvungen att avbryta efter ett tag. Det verkar, när jag utövat yogan ett antal dagar, som att jag kommer till en punkt där kroppen börjar ”reagera”.

Hur då?
Jag får som en känsla av värme i kroppen; blir varm i munnen, hettar på kinderna och blir trött, seg och känner mig lite allmänt rädd (?!). Det är nästan som en feberkänsla eller ”influensasymptom”. Första gången jag upplevde detta så hade jag helt klart kört för hårt… Jag hade testat flera olika yogaställningar, bara för att utforska dem liksom och jag hade även varit ute och sprungit. (Jag är vältränad och i god form i övrigt). Den här gången hade jag bestämt mig för att verkligen ta det lagom och avsatte tid för att göra Solhälsning B var annan dag med vila dagarna emellan.

Borde jag vara mer varsam?
Igår gjorde jag Solhälsningen, trots att jag egentligen hade en ”ledig dag” från yogan och idag reagerar kroppen med ovanstående symptom. Jag är driven och passionerad som person och har b.la. en sjukskrivning bakom mig. Är det min kropps sätt att lära mig att jag måste ta det varsamt med yogan eller ska jag tolka det som (med tanke på att jag också får känslor av rädsla) att det är något jag bara behöver ta mig igenom? Tycker inte att jag har kört så hårt den här gången men… Tacksam för svar och intresserad av vad andra upplevt i början av yogaträning. Mvh Linda

Hej Linda,
Det är svårt att säga ’’så här är det’’ men jag skriver lite tankar om det du berättar. Du vet säkert själv var din fysiska gräns är någonstans eftersom du tränar mycket och verkar vara medveten om att vila är ett måste. Men när vi börjar röra oss tillsammans med andningen i yogan och öppnar delar av vår kropp som under längre tid varit hårt hållna, då påbörjas en ’’reningsprocess’’.

Vår kropp bär vår historia
Du kanske har en vana av att spänna låren, sätet, axlarna eller bröstet vid vissa känslostämningar. Tex, dra ihop över bröstet vid hjärtesorg, spänna låren vid stress eller ilska osv. Det är olika för alla var vi bär vårt förflutna /våra vanor. Som yogainstruktör ser jag generella tendenser om man kan kalla dem så, av att göra bröstöppnare/bakåtböjar ofta ger tårar följt av en känsla av frihet, framåtböjningar ger ett djupt lugn och avslappning, balansställningar väcker ibland stor rädsla. Det varierar såklart, men att vi rör om i vårt psyke och emotionella kropp av yogan, det vet jag med säkerhet.

Reningsprocessen måste få ta sin tid
Rädslan du känner kommer gå över. Men hur lång tid det tar det får framtiden visa. Min rekommendation är att vara väldigt närvarande när den kommer. Andas ännu mer medvetet. Försök släppa ut dig själv till ett stort perspektiv, alltså inte gå in i historien om det du känner, utan bara hålla dig själv och din upplevelse i närvaro och fortsätta med det du gör. Kanske är en lugnare yogaform vad som behövs just nu, eller en mer fysisk. Experimentera, prova olika, och var med dig själv, ett andetag i taget.

All lycka till och välkommen till yogans eld, reningen, det är det det handlar om och visar bara att du gör det rätt.

Kram, Anja Bergh
Certified Anusara
Yoga Teacher
BMC aspirant
Älskare av livet

Vill du studera med Anja?
2015 startar hennes 100 timmars fördjupningskurs EMBODY i Göteborg och i Stockholm. För dig som är redo att göra yogan levande från insidan. Läs mer på yogabuddhi.se

Har du också något du undrar? Maila mig på info@alltomyoga.se!

Det är jag som driver denna bloggen. Yoga har funnits i mitt liv de senaste tio åren och kommer alltid vara en del av mitt liv. Min yogaresa började med en 2-årig lärarutbildning i kundaliniyoga, efter det vinyasa/poweryoga och sedan sivanandas utbildning i Indien, anusarayoga och nu senaste yin yoga. Har du några frågor eller tips maila mig gärna på leia@alltomyoga.se.