Angeliqa Mejstedt tar med sig yoga på vandringen
För drygt ett år sedan började Angeliqa med yoga. Vandring och friluftsliv har varit en viktig del av hennes liv sedan barnsben.
– ”Kombinationen vandring och yoga har tagit mina friluftsupplevelser till en ny nivå. Idag har jag lärt mig att vara mer närvarande i naturupplevelserna och att ta ordentligt hand om och lyssna på kroppen under vandringsturen”, säger hon. Här berättar hon mer om hur hon tar med sig yoga ut på vandringen.


Hunden & trädet mellan sängar & på fjället

Jag gör hunden inklämd mellan 20 våningssängar i en gammal skolbyggnad på den spanska landsbygden längs med El camino de Santiago, hittar balansen med trädets position mitt på kalfjället i Grövelsjön och börjar dagen i tältet med att mjuka upp höfterna inför dagens utmaningar.

Läs även: 5 anledningar att ta med sig yogan ut på vandringen

Angeliqa Mejstedt tar med sig yoga på vandringen

Andningen förlänger stegen

Inför de värsta uppförsbackarna tar jag några djupa andetag, så att luften når ända ner till bäckenbotten och när ansträngningen av en lång vandringsdag med tung packning på ryggen är så tuff att jag bara andas i bröstet påminner jag mig själv om att andas in under sex steg och ut under sex steg eller räknar långsamt till fyra. Det syresätter hela kroppen och automatiskt blir varje steg lite längre.

Omtvistad pranayama & balans

Andningsövningarna liknar de jag fått lära mig på yogalektionen. Jag har bara tvistat om dem lite för att kunna få bästa möjliga nytta av dem på vandringsturen. Och de enkla yogaövningarna hjälper mig att hålla balansen och fokus fast det bara är sporadiska brottstycken av en ordinarie klass. Jag gör precis det jag känner att kroppen frågar efter i det ögonblicket. Och tack vare den ökade kroppsmedvetenheten kan jag njuta mer av att vara ute i naturen, både för att jag är mer närvarande men också för att min kropp får bästa möjliga sätt att hantera vandringsturens påfrestningar.

Angeliqa Mejstedt tar med sig yoga på vandringen

Yoga avslutar mina vandringsdagar

I somras vandrade jag under en månads tid längs med pilgrimsleden El Camino de Santiago, från den lilla franska byn St Jean Pied de Port över pyrineerna och vidare till Santiago de Compostela. Det tog precis en månad och efter varje dag på leden, när jag checkat in på kvällens härbärge och fått min sängplats tilldelad, gjorde jag några enkla övningar jag lärt mig på yogan för att sträcka ut kroppen. Då använde jag mig av några enkla övningar för att sträcka ut kroppen ordentligt. Fokus var rygg, ben och höfter och min ”paradgren” blev hunden för att sträcka ut baksidan av benen, ryggen, skuldrorna och fötterna och sedan triangeln för att få en skön vridning av ryggen.

Börjar morgnarna med enkel yoga

När jag är iväg och fjällvandrar har jag upptäckt hur skönt det är att starta morgonen med några enkla övningar i tältet, innan bestyren med att koka frukost på gasköket och den långa vandringsdagen väntar. Då låter jag kroppen vakna försiktigt och mjuka upp den med att sakta gunga benen från sida till sida, krama in ett knä i taget mot magen och göra höftrullningar.

Angeliqa Mejstedt tar med sig yoga på vandringen

Yogan ger så mycket!

Fastän jag är helt ny i yogans värd är jag så glad för de insikter som yogaträningen ger mig. Balans och fokus både på jobbet, i vardagen och längs med vandringsleden.

Om Angeliqa: driver Vandringsbloggen.com som är Sveriges största blogg om vandring. Har tränat restorativ och vinyasa yoga i ett år. Vill inspirera fler människor att upptäcka balansen mellan utmaning, återhämtning och glädjefulla med att vistas ute i naturen.

[wp_ad_camp_2]