Nyheter

Yoga motverkar och hjälper vid depression

iStockWomanGreenBackground_© Ilya BushuevForskare har kommit fram till att tre yogasessioner i veckan kan motverka och hjälpa vid depression. Anledningen är att yogan ökar nivåerna av aminosyran GABA hjärnan som är viktig för att man ska må bra.

Aminosyran GABA är avgörande för att hjärnan och det centrala nervsystemet ska fungera, och det bidrar till att främja ett tillstånd av lugn i kroppen. Låga nivåer av GABA har visat sig vanligt hos människor som lider av depression och ångest.

Yoga är bättre än promenader
Forskarna fann att nivåerna av aminosyran GABA är mycket högre hos de personer som utför yoga än de som gör något som motsvarar en lika ansträngande träning, som exempelvis promenader.
Forskare från Boston, USA, gjorde en undersökning under 12 veckor med två grupper av friska personer, varav hälften gick promenader i tre timmar varje vecka, medan den andra halvan samtidigt gjorde yoga.
Deltagarnas hjärnor skannades innan och efter studien med magnetkamera för att mäta GABA-nivåer, de fick också frågor om deras psykiska välbefinnande under hela studien.

Yoga ger högre GABA nivåer
De som gjorde yoga rapporterade lägre nivåer av ångest och ökad känsla av välbefinnande än de som gick promenader.Professor Chris Streeter sade att detta hade att göra med med GABA nivåer.

Forskningen publicerades i Journal of Alternative and Complementary Medicine.

Källa, läs mer: .telegraph.co.uk.

Kommentarer inaktiverade för Yoga motverkar och hjälper vid depression

Det är jag som driver denna bloggen. Yoga har funnits i mitt liv de senaste tio åren och kommer alltid vara en del av mitt liv. Min yogaresa började med en 2-årig lärarutbildning i kundaliniyoga, efter det vinyasa/poweryoga och sedan sivanandas utbildning i Indien, anusarayoga och nu senaste yin yoga. Har du några frågor eller tips maila mig gärna på leia@alltomyoga.se.