Böcker, musik & film,  Nyheter

Yoga & Jogga – den ultimata träningskombon

Yoga & jogga - den ultimata träningskombon

När man tar en närmare titt på yoga och löpning upptäcker man att de i själva verket har mer gemensamt än vad man först kan ana, både för yogisen och för löparen, men hur och varför? Det är precis det som den nya boken: Yoga & Jogga – den ultimata träningskombon handlar om. (Utges av Bladh by Bladh, www.bladhbybladh.se).

Här är ett utdrag ut boken där yoginisarna Sara Ivarsson, Blossom Tainton-Lindquist, Johanna Andersson, Maria Forslund och Shirin Djavidi berättar varför yoga och löpning är en bra kombo!

Varför är yoga & löpning en bra kombination?

Sara Ivarsson, löpcoach & yogalärare:
– En kropp i balans presterar bättre. Yoga ökar cirkulationen och minskar på spänningar och stress i musklerna vilket inte bara minskar skaderisken utan även ökar effektiviteten och kraften i ditt löpsteg. Med yogans hjälp lär du känna både kropp och sinne. Genom att yogan lägger vikt vid andningsövningar och att vara närvarande förbättras också din mentala styrka och uthållighet i löpspåret.

Blossom Tainton-Lindquist, föreläsare, artist & PT:
– Yoga ger fokus, koncentration, flexibilitet och trots att många former inte 
är pulshöjande så ger yoga en förbättrad syreupptagningsförmåga tack vare andningen. Lungkapaciteten blir helt enkelt bättre och det är ju fantastiskt bra för löpningen. Yogan är stationär medan löpningen tar dig framåt, det är två konstraster som kompletterar varandra väldigt bra.

Johanna Andersson, yogalärare & PT:
– De har så mycket gemensamt samtidigt som de ger väldigt olika resultat. 
De kan båda vara meditativa, repetitiva och skapa en känsla av flow. Yogan belastar inte skelett, leder och ligament, vilket vi kan behöva för att stärka
upp dessa delar. Yoga verkar i stället som ett balsam för kroppen. Kroppen mjukas upp och återfår sin balans, vilket kan vara härligt efter ett löppass så att löpningen i sin tur kan bli ännu mer harmonisk, skadefri och balanserad.
Andningen är central inom båda och jag gillar att jobba med yin och yang. Kunna sakta ner andningen, kontrollera den genom näsan under yogan för att sedan få släppa den fri genom munnen i tuffa intervaller.

Maria Forslund – yogalärare & coach:
– Yogan gör mig stark, mjuk och smidig. Löpningen ger samma effekt men 
jag jobbar också upp pulsen på ett helt annat sätt. Löpningen gör också att jag känner mig varm och härligt svettig och ganska slutkörd (på ett positivt
sätt) som jag inte känner att yogan gör.

Shirin Djavidi, yogi & journalist
– I yogan får jag en ökad rörlighet i bland annat hamstrings, vaderna och höfterna, som är extra viktiga delar att vara smidig i, för en löpare. Med yoga och löpning får jag det bästa av två världar där den ena träningen kompletterar den andra helt perfekt. Det skapar balans. Och det som skapar balans i träningen skapar också balans i vardagen. Det är då det magiska sker.

Texten är ett utdrag ur boken: Yoga & Jogga: den optimala träningskombon av Tia Jumbe & Jenny Sunding. Boken handlar om yoga och löpning och hur man kombinerar dem två på bästa sätt. Du hittar boken i bokhandeln eller nätet. På Adlibris finns boken för 177 kr.

Kommentarer inaktiverade för Yoga & Jogga – den ultimata träningskombon

Det är jag som driver denna bloggen. Yoga har funnits i mitt liv de senaste tio åren och kommer alltid vara en del av mitt liv. Min yogaresa började med en 2-årig lärarutbildning i kundaliniyoga, efter det vinyasa/poweryoga och sedan sivanandas utbildning i Indien, anusarayoga och nu senaste yin yoga. Har du några frågor eller tips maila mig gärna på leia@alltomyoga.se.