Home Om yogaYogafakta Yoga för ryggont & känslor

Yoga för ryggont & känslor

by Leia

Liggande ryggradsvridning yoga

Vridningar. Jag älskar dem. Förutom att det är ett skönt sätt att varva ner på kvällen eller innan savasana har de flera positiva effekter. De är bra för ländryggen och för att balansera känslor. Min favorit är denna liggande twist som du säkert känner igen. Men med stöd.

Hur gör man?
Man ligger på rygg, drar upp ena knät mot bröstet, lyfter upp höften lite och för över knäet mot golvet på andra sidan, där du lägger en kudde eller ett block och vilar knäet på. Det ska gå en rak linje längs rumpan och ner mot golvet, så bulla upp så mycket under knäet som behövs. Lägg händerna på sidan av kroppen och sätt klockan på 5 minuter. Underbart!

Sittande vridning
En enkel variant av twist är att sitta på en stol eller på golvet, sträcka ryggen rak och föra över ena handen till motsatt knä och vrida lite försiktigt. En sak som är bra att tänka på är att vridningen ska komma från ryggen, och inte forceras med hjälp av handen, vilket annars är lätt att göra.

Fördelar 
De lugnar och balanserar känslor, så nästa gång du är upprörd, ledsen eller arg – prova att sitta eller ligga i en twist  i några minuter på varje sida.
Vridningar sägs även påverka vår matsmältning och vara renande för kroppen. Så gör du en detox är det perfekt att kombinera den med lite lugna yogavridningar. Och så släpper de på spänningar i ländryggen. I love!

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer