Fråga läkaren

Yoga för problem med underlivet och urinblåsan?

Hej!

Jag har problem med urinträngningar och spasmer i underliv, urinblåsa och urinvägar. Kan du tipsa om några positioner som kanske kan hjälpa? (är under utredning på urologen).

Vänliga hälsningar, Sanna

Hej Sanna!

Tack för din fråga! Låt mig först säga att symtom från urinvägarna kan bero på många olika saker, det är därför jättebra att du sökt vård. Olika tillstånd kräver olika behandling.

Ring sjukvårdsupplysningen om problemen inte går över
Om några andra läsare skulle få besvär med urinträngningar (när man behöver gå på toaletten ovanligt ofta) som inte går över på några dagar, eller om trängningarna skulle uppstå tillsammans med exempelvis onormal flytning, smärta, feber eller annat, då ska man ringa sjukvårdsupplysningen, på 1177.

Om dina symtom beror på överaktiv blåsa, vilket är väldigt vanligt så kommer följande övningar troligen att hjälpa, ganska bra eller väldigt bra. Om besvären beror på något annat är det i alla fall helt ofarligt att pröva.

”Överaktiv blåsa kan behandlas med bäckenlås”
Forskning har visat att överaktiv blåsa faktiskt kan behandlas med samma sjukgymnastiska övningar som ansträngningsinkontinens. Dessa kallas Kegelövningar, helt enkelt bäckenbottenträning. Övningarna finns även i yogan. Inom vissa yogatraditioner kallas denna träning bäckenlås, rotlås eller Mula Bandha. Inom vissa talar man om bäckenlyft, eller inåt- och utåtspiral i kombination. I vissa traditioner hålls en lätt anspänning i alla asanas – positioner – förutom Savasana. I vissa traditioner spänner man kraftigare man från slutet av inandningen genom hela utandningen.

Så här gör du: För att hitta rätt muskler kniper du som att du kissade men ville bryta mitt i. Samma anspänning som när du behöver gå på toaletten men vill hålla dig. En lämplig position för att hitta rätt muskler är Virasana. Sitt på knä, med fotryggarna i, och på en ihoprullad filt. Som om du satt på en cykelsadel. Här känner du väldigt lätt om du spänner bäckenbotten.Ett annat alternativ är liggande på rygg med fotsulorna i vid höften – som om du förbereder för bron/Setu Bandha Sarvangasana. Här är det som lättast att slappna av i bäckenbotten, och sedan lära sig spänna.

Den första tiden behöver mer intensiv träning

I början behöver du troligen mer specifik, intensiv och målinriktad träning än under en vanlig yogaklass. Följ då något av de bäckenbottenträningsprogram som finns tillgängligt, exempelvis online. Sedan kan kanske regelbunden yoga med rätt teknik räcka.

Lycka till!

Erik Myrberg är både yogalärare och läkare. Han har haft ett intresse för yoga under lång tid.