Home Frågor & SvarFråga läkaren Vilken yogastil ska jag börja med?

Vilken yogastil ska jag börja med?

by Erik Myrberg

Hej,

Jag är lite sugen att börja med yoga, men jag vet inte riktigt vilken stil jag skall börja med och om det spelar någon roll? Jag opererade ryggen i mars i år 2012 för ett allvarligt diskbråck. Jag har varit en aktiv person som sysslat med mycket extremsporter och träning. Jag har gått till sjukgymnaster men det hjälper inte så mycket. Jag har därför gjort massa sökningar på internet och det som verkar ha hjälpt flera i samma situation som mig är yoga. Så det är därför jag skriver till er och tänkte kolla vilken stil av yoga som är bra att börja med, just nu är jag rätt stel i kroppen.

Mvh, Markus

Hej Markus!

Det hörs att du har mycket besvär. Långvarig smärta är tufft, och ännu värre att dessutom tvingas byta livsstil eller sluta med stora intressen. Gör dig beredd på ett långt och lite komplicerat svar.

När diskbråcket trycker på nervrötterna kan det dels orsaka lokal smärta vid ryggraden, dels utstrålande smärta. Dessutom kan man få förlamningar eller domning. Utöver detta kommer pålagring av muskulär spänning och smärta. Om detta är långvarigt blir nervsystemet extra känsligt för smärta i området, som ibland kan underhålla sig själv, som en ond cirkel.

Viktigt då är att pröva olika strategier. Övningar med bra teknik kan förbättra den faktiska positionen i disken. I Iyengaryoga är lärarna mycket duktiga på detta. Anusarayoga och Viryayoga utgår ofta från detta och applicerar tekniken i mer flödande klasser.

Avslappning kan göra nervsystemet mindre känsligt för smärtimpulser och hindra den onda cirkeln. Medicinsk yoga har bevisad effekt på smärta och Yinyoga är väl värt att prova.

Viktigt är att känna efter hur det känns när du utövar, efteråt och över tid. Kanske gör det mer ont, sluta då. Kanske gör mindre ont, fortsätt då. Kanske kan du arbeta bort muskelvärken men inte den utstrålande nervsmärtan. Kanske gör det lika ont oavsett vad du gör, och då kan du fortsätta leva livet, distrahera dig, bli kompis med smärtan, eller inte tillåta smärtan att begränsa din livsföring så mycket. Dock ska du aldrig göra något som orsakar eller ökar domning. All yoga ökar denna kroppskännedom.

Slutligen finns en filosofisk aspekt, vad gäller hantering av smärta, livsglädje, lidande och livet. Denna adresseras i exempelvis Anusara- eller Jivamuktiyoga.

Jag rekommenderar en lärare med allra minst 200 h utbildning, registrerad med Yoga Alliance. En okunnig yogainstruktör som kanske bara tagit några helgkurser, eller en yogaform med snabba flöden utan noggrann teknik är direkt olämpligt för dig.

Pröva dig fram, så är jag övertygad om att du hittar något som hjälper!

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer