Home Frågor & SvarGravidyoga Vilka yogaövningar är bra att göra vid graviditet?

Vilka yogaövningar är bra att göra vid graviditet?

by Anja Bergh

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

När du är gravid finns det andra saker att tänka på i yogan

Bild: Istockphoto

Hej,

Jag undrar vilka övningar som är bra att göra vid graviditet och vilka som man verkligen ska undvika? Jag har utövat hathayoga under en längre tid.

Tack på förhand, Lisa

Hej Lisa,

Det här med gravidyoga är väldigt individuellt. Jag har en mycket liberal syn på kroppen och dess kapacitet och stor tilltro till dig som individ att kunna döma själv när något inte är bra. Så med det i bakhuvudet, läs vidare…

’Good yoga is good prenatal yoga’ säger mina lärare. Med det menas: praktisera med eftertanke, bra teknik, bra guide och mycket glädje!

Vissa lärare kommer säga att du inte får göra rotationer, att du inte ska vara upp-o-ner, att du inte ska ligga på ryggen osv. Så kanske det är – eller inte! Runt mig har jag oftast en eller flera gravida yoginis. De praktiserar utefter sin unika förmåga.

Har du foglossningar, undvik att överstretcha muskulaturen runt bäckenet och fokusera istället på uppstärkande övningar. Är du trött, ta det lugnt och praktisera det som ger dig lugn samt långsiktig energi. Har du massa kraft, använd den. Har du stått på huvudet länge och vill det fastän du har bebis i magen – gör det! Flera av mina vana yoga vänner har praktiserat tills dagarna innan förlossning. De har modifierat sin utövning till att passa just dom och njutit den utan att behöva förändra något som inte känns naturligt.

Så mitt tips är enkelt: Ge plats åt magen, kläm den inte. Gör det som känns bra. Var muskulärt tonad i hela kroppen och speciellt runt ditt bäcken för att inte bli för lös. Tala om för bebisen att mamma yogar och att ”om du vill, så finns det massa roliga yogastunder vi kan ha tillsammans sen när du kommer ut” 🙂

Lycka till!
Namaste,
Anja Bergh[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer