Utbrändheten var det bästa som hänt Therese

– Utbrändheten har fått mig att stanna upp och tänka till. Jag är glad att det hände nu så att jag inte stressade sönder hela mitt liv. Det ledde mig till yogan och jag har hittat ett lugn som jag aldrig haft tidigare”, säger Therese Lundberg. Kraschen fick Therese att stanna upp och reflektera för första gången i sitt liv. Nu vill hon dela med sig av sin berättelse och få andra att stanna upp och känna efter.

Therese jobbar som utvecklare inom TV, ett högpresterande jobb där hon de senaste åren sprungit alltför fort och tappat bort sig själv i all stress.
– Jag har ju gillat det. Jag har kutat igenom hela mitt liv men jag har inte sett det förrän nu. Jag försökte pressa in att vara en fantastisk mamma, vän, kollega och sambo men missade att vara fantastisk mot mig själv. En dag blev det bara för mycket.

Hon vaknade en morgon och kom inte upp ur sängen
– När jag kom in till läkaren bröt jag ihop fullständigt och bara grät och grät. Kände att jag inte orkade mer, hade ingen energi kvar överhuvudtaget. Läkaren frågade mig om jag ville bli så sjuk att jag inte kunde ta hand om mina barn eller dö i förtid. Det var den framtiden jag hade framför mig om jag inte slutade leva som jag gjorde. När jag väl blev sjukskriven förstod jag inte riktigt vad som hände. Jag befann mig i ett chocktillstånd och tänkte att jag kunde vila i två veckor och sen återvända. Men så blev det inte. Det var när jag tillät min kropp att varva ner som symptomen kom. Allt det där som jag tryckt undan kom upp till ytan.

Therese kropp sa ifrån ordentligt
Vardagliga saker såsom lyssna på radio, gå in i en affär, prata i telefon, köra bil eller umgås med vänner gick inte längre. Symptomen som kom upp var minnesförlust, koncentrationssvårigheter, huvudvärk, hjärtklappning, tryck över bröstet och överkänslighet för ljud och intryck.
– Jag kunde inte ens åka och handla. Provade en gång och gick omkring i slow motion med min kundvagn och det kändes som om min hjärna höll på att explodera av alla intryck. Jag började sakta förstå att jag skadat mig själv genom all stress.

Utbrändheten var det bästa som hänt Therese

Yoga på remiss
Läkaren sa att hon bara skulle vila och ville ge henne antidepressiva men Therese tänkte att det måste finnas en annan väg och hon kände sig inte deprimerad, bara förlamande trött. Hon lyckades få en remiss till medicinsk yoga och avslappning.
– Jag fastnade för den medicinska yogan direkt för den gav mig lugn och återhämtning. Jag har alltid haft ett kryp i kroppen och gjort saker för att stilla det. Jag fick bort detta i och med att jag började med yogan. Nu gör jag medicinsk yoga och avslappning varje dag.

Hur har yogan påverkat din utbrändhet?
Jag känner att jag vänt detta mycket snabbare än om jag bara vilat och försökt sova bort det. Det har varit och är ett effektivt verktyg till att komma tillbaka. Kroppen får en avslappning på ett helt annat sätt.

Är det något annat i ditt liv som påverkats av yogan?
Jag har haft mycket spänningshuvudvärk och det har blivit mycket bättre. Jag blir klarare i huvudet och har börjat tänka efter och reflektera över saker och ting. Lyssnar mer på min kropp.

Vad hade du för tankar om yoga tidigare?
Jag tänkte att det var långsamt och jobbigt och inget för mig. Också att det var lite flummigt och att man behöver svälja allt och anamma hela grejen. Nu har jag upptäckt att yoga är vad man gör det till och passar alla beroende på vilken nivå man vill vara. Bara att tänka på yoga gjorde mig stressad men nu har jag insett att det är precis helt tvärtom.

Hur ser dina dagar ut idag?
Jag börjar varje dag med att göra yoga i lugn och ro. Jobbar. Tar pauser. Jobbar igen. Jag har börjat jobba deltid hemifrån och det passar mig mycket bättre istället för att stressa in på ett jobb och passa tider.

Vad händer framöver?
Jag ska ändra på mycket och fokusera mer på att minimera stressen och njuta mer av det som är just nu. Njuta av familjen och ta tillvara på saker. Det blir mer yoga i framtiden!

Utbrand-yoga-ThereseLundberg-barn

Vad ser du som det viktigaste i livet för dig nu?
Att njuta av det som är. Saker som jag tidigare blivit stressad av försöker jag njuta av. Jag har tre barn och när man har barn är det mycket som kan stressa en och när man är stressad är man nästan avstängd, saker bara händer och man märker det knappt. Jag försöker njuta och vara mer med barnen istället för att hela tiden vara på väg. Jag försöker tänka att jag är här och inte 3 dagar framåt. Göra saker som jag mår bra av nu och inte skjuta på det. Jag bokade av alla sommarens planer och bokade resa i Thailand för att bara vara med familjen!

Vilka insikter har du fått?
Den största insikten jag fått är att förstå att jag är viktig. Jag har aldrig prioriterat mig själv och förstått att jag är det. Nu tänker jag till när jag exempelvis får en fråga om att göra något; vad innebär det här för mig? Tidigare har jag bara sagt ”absolut det fixar jag”.  En annan insikt är hur viktigt avslappning är och hur bra man mår av det. Jag har aldrig förstått vikten av att fyllas på. Jag har varit så slut så jag har inte kunnat träna, har försökt att gå på fysiska pass men blir bara likblek, mått illa och inte orkat. Yogan bygger upp och stärker kroppen på ett lugnt sätt. Det är definitivt inte förbränning jag behöver utan att bygga upp mig själv. Precis det gör yogan.

Sammanfattande avslutande tips:
– Gör saker som du mår bra av nu och skjut inte på det till framtiden.
– Ta dig tid för avslappning varje dag.
– Prioritera dig själv. Du är viktig.
– Minimera stressen och njut mer av det som är just nu

Vill du också dela med dig av din berättelse?
Maila Leia på leia@alltomyoga.se

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.