trikonasana
Yogaställningar

Triangeln kan lindra ryggont

Utvidgande triangeln (Utthita trikonasana) öppnar upp höfterna, lindrar ryggont och förbättrar matsmältningen.

Gör så här:
1. Stå med fötterna parallella (en benlängds avstånd emellan), sträck ut armarna åt sidorna.
2. Vrid den högra foten 90 grader till höger och den vänstra lite (ca 15 grader) inåt.
3. Kontrollera att hälarna är parallella. Sträva neråt höger fot med så rak överkropp som möjligt.
4. Ta tag med höger hand på höger fot eller smalben, där du når.
5. Sträck upp vänster hand mot tak och titta på handen.
6. Andas några djupa andetag i ställningen.

Att tänka på:
Spänner det i nacken titta rakt fram eller ner mot golvet. Öppna upp höfterna, de ska peka framåt. Det ska gå som en linje från den ena handen till den andra. Var extra försiktig med knäna som ska vara sträckta. Lika mycket kroppstyngd på båda fötterna.

Effekter:
Denna ställning öppnar upp höfterna. Stimulerar matsmältningen.
Sträcker ut ryggraden och lindrar ryggont. Stärker ben, höfter och fötter.
I denna ställning sker en rotationsrörelser som stärker de inre organen i magen. De roterande ställningarna i yogan sägs rensa ut gifter och slaggprodukter från kroppen.

OBS: Detta är inget substitut till en yogalärare eller läkare. Är du nybörjare rekommenderar vi starkt att inte göra yoga på egen hand utan gå till en kunnig och professionell lärare. Respektera och lyssna på din kropps begränsningar, är det något som känns obehagligt, fel eller gör ont avsluta övningen med en gång!

Det är jag som driver denna bloggen. Yoga har funnits i mitt liv de senaste tio åren och kommer alltid vara en del av mitt liv. Min yogaresa började med en 2-årig lärarutbildning i kundaliniyoga, efter det vinyasa/poweryoga och sedan sivanandas utbildning i Indien, anusarayoga och nu senaste yin yoga. Har du några frågor eller tips maila mig gärna på leia@alltomyoga.se.