Home YogabloggarGästbloggare Tre enkla inversioner för alla nivåer

Tre enkla inversioner för alla nivåer

by Leia

Tre enkla versioner för alla nivåerKlassiska inversioner som huvudstående och handstående är typiska inversioner som kräver mycket styrka, balans och erfarenhet men det finns enklare varianter som alla kan göra oavsett vilken nivå man är på. Här delar yogafantasten Martina Davitkova med sig av tre enkla inversioner.

En upp och nervänd position, även kallad inversion är en yogaposition där man placerar huvudet under hjärtat. Fördelarna med inversioner är många. Bland annat förbättras vår blodcirkulation genom att vi vänder upp och ner på blodflödet i kroppen. Tack vare gravitationskraften hjäpler vi hjärnan att ta upp mer syre och blod och därmed ökar vår koncentration och vår förmåga att fokusera bättre. Känner du dig trött tycker jag att en inversion är ett bättre val än en energidryck fylld med koffein. Ställ dig mot en vägg, sparka upp benen och håll positionen för några sekunder. Blodet flödar snabbt till huvudet och vi får en känsla av fysisk energi och mental återhämtning.

Tre enkla inversioner:

1. Nedåtgående hund
Ställ dig på alla fyra. Händer och fingrar stadigt i golvet, svanka ryggen och pressa upp till raka ben. Slappna av i nacke och huvud och stanna ett par andetag i positionen.

2. Stående framåtböjning
Stå med benen ihop, höj armarna ovanför huvudet. Andas ut samtidigt som du böjer dig ner till golvet med överkroppen. Låt armar och huvud hänga fritt.

3. Benen mot väggen
Lägg dig med kroppen på golvet. Använd en vägg för att luta benen mot. Benen ska vara raklånga mot väggen eller böjda med fotsulorna ihop. Stanna i 10-15 minuter.

Inversioner är oftast roliga och stärkande yogapositioner men det behöver inte betyda att det är likadant för alla. Lider du av en allvarlig sjukdom eller är osäker på ditt hälsotillstånd, prata först med din läkare för att försäkra dig om att inversioner inte skadar dig.

martina2

 

Martina Davitkova är en yogafantast med extra kärlek för hatha vinyasa yoga, andlighet och naturlig läkekonst. På sin hemsida bohista.se skriver hon dagligen artiklar om yoga, ayurveda, självutveckling och att leva den yogiska livsstilen.

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer