Nyheter

The language of Yoga

Har du ibland lust att förstå mer av yogans sanskrit?
Här kommer en liten ordlista med grundläggande, kroppsdelsrelaterad asana-terminologi att träna på!

halv – ardha [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][som i ardha mukha svanasana]

ansikte – mukha

ett ben – eka pada

roterad – parivrtta [som i parivrtta trikonasana]

sidledes – parsva [som i parsvattonasana]

tillbakalutande – supta [supta baddha konasana]

bunden – baddha

arm, skuldra – bhuja

vinkel – kon

uppåtgående – urdvha [som i urdvha mukha svanasana]

förlängd, utökad – utthita [som i utthita trikonasana]

huvud – sirsa

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Mia Hasser Hozhona har sedan 1989 levt i yoga och meditation, studerat för mästare och lärare i Indien, Nepal, Australien, USA och Sverige. Hon är utbildad lärare i Prana Flow yoga hos Shiva Rea i Los Angeles.