Yogaställningar

Stressa av med kamelen

Kamelen (Ustrasana) sägs vara stresslindrande och bra för hållningen.

Gör så här:
1. Stå på knä på golvet med höftbrett isär.
2. Skjut försiktigt fram höfter och lår, sätt händerna i midjan.
3. Vill du gå djupare in i ställningen kan du luta dig ännu mer bakåt och ta försöka ta tag i hälarna.
4. Håll positionen några andetag och kom långsamt ut ur ställningen.
5. Sträck ut ryggen och vila en stund i barnets position

Att tänka på:
Sträck ut hela framsidan ordentligt och skjut fram höfterna. Har du problem med nacke eller rygg, stanna med händerna i höfterna.
Får du ont i denna ställning kom ner och vila i barnets position. Gå in och ut ur ställningen långsamt och försiktigt.

Effekter:
Kamelen är stresslindrande, öppnar upp bröstet och sträcker ut hela framsidan av kroppen.
Lindrar spänningar i nacke och axlar.
Masserar de inre organen och lindrar magont.
Ställningen sträcker ut höfterna, låren, buken, bröstkorgen och halsen.
Denna ställning stärker även ryggmusklerna och förbättrar hållningen.

OBS: Detta är inget substitut till en yogalärare eller läkare. Är du nybörjare rekommenderar vi starkt att inte göra yoga på egen hand utan gå till en kunnig och professionell lärare. Respektera och lyssna på din kropps begränsningar, är det något som känns obehagligt, fel eller gör ont avsluta övningen med en gång!

Det är jag som driver denna bloggen. Yoga har funnits i mitt liv de senaste tio åren och kommer alltid vara en del av mitt liv. Min yogaresa började med en 2-årig lärarutbildning i kundaliniyoga, efter det vinyasa/poweryoga och sedan sivanandas utbildning i Indien, anusarayoga och nu senaste yin yoga. Har du några frågor eller tips maila mig gärna på leia@alltomyoga.se.