Yogabloggar Gästbloggare

Stel som ett kylskåp? Grattis! Din bästa förutsättning för yoga

Det här funkar inte längre.

Jag har hållit på med yogaasanas regelbundet i sju år nu och har kommit till en punkt där jag verkligen börjar ifrågasätta min praktik. Jag har börjat slita ut min kropp i stället för att bygga upp den och fått problem med ländrygg, nacke och börjar nu även känna av knäna. Jag kan inte längre bära tunga saker eller dammsuga utan att få ont i ryggen. Självklart gör jag en del ”fel” i min yogapraktik och det är därför jag får ont och besvär. Men att göra rätt med en överörrlig kropp är svårt. Jag har gått på mycket Anusara för att jobba mer inåt men kanske har min problematik gått för långt för inte heller dessa klasser funkar längre för mig. Jag får modifiera det mesta. Det känns inte bra i framåtböjningar, vissa bakåtböjningar, hamstringstretch eller statiska positioner.

I helgen var jag på en workshop med Ulrika Nordberg i Terapeutisk yoga. Hon sa att den bästa förutsättningen för att börja med yoga är att vara stel som ett kylskåp. Att börja med yoga och vara överörrlig i lederna är den värsta förutsättningen. Och det blir betydligt jobbigare.

Enligt en studie från 2008 lider var tionde svensk av överrörlighet. Ofta är det unga högpresterande tjejer som hållit på med exempelvis dans, gymnastik och yoga. Problemet för oss är att vi hänger i lederna i stället för att använda musklerna och det är ju inte så bra :-/

Här är en intressant artikel
om överrörlighet och yoga.  Hon menar att vi som är överrörliga även kan vara känsliga för att ta in för mycket från andra människor för att vi är så öppna, kan jag definitivt relatera till. Det står även att det är svårt för oss att sitta bekvämt på en stol, check på den med. Slänger alltid upp ett ben för att krumma ryggen.

Det positiva är att det såklart går att anpassa sin yoga till sin överrörlighet.
Jag har ett par övningar som jag kommer börja göra dagligen för att stärka de inre musklerna, bland annat att lyfta upp höften med böjda knän samtidigt som du pressar en kudde eller kloss inåt mellan benen. Mer core och INTE gå in i ytterlägen.

Jag är tacksam för alla lärare som hjälpt mig förstå min kropp och tacksam att det inte har behövt gå så långt att jag skadat mig och kan börja rehabilitera innan skadan är sked.

Kom i håg vad yoga betyder, balans.

Exit mobile version