Meditera med mantrat So Hum

Att använda sig av ett mantra när man mediterar är ett effektivt sätt att stilla tankarna och fokusera. Det är också enklare att sätta sig ner och meditera om man har något att fokusera på, särskilt när man har mycket som rör sig i huvudet. Ett vanligt mantra är So Ham, vilket betyder ”Jag är det”.

Meditation:
1. Sätt dig bekvämt på en plats där du inte kommer bli störd. Använd dig av kuddar eller filtar för att komma upp och sitta så bekvämt som möjligt eller använd en stol om det passar dig bättre. Sätt en klocka på 5-30 minuter.

2. Slut dina ögon och ta några långa djupa andetag. Känn efter hur det känns i kroppen och hur du mår.

3. Ta ett långt djupt andetag in samtidigt som du tänker So.

4. Andas ut genom näsan och tänk Ham.

5. Fortsätt i 5-30 minuter. Tänk på att andningen ska vara mjuk och lugn. När din uppmärksamhet far iväg åt andra saker bara kom tillbaka till andningen och mantrat.

6. När klockan ringer. Sitt stilla en stund med ögonen slutna. Känn efter hur det känns. Är det någon skillnad? 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.