Hur ofta skrattar du? Att låta skrattet bubbla i hela kroppen är något som de flesta gör alltför sällan trots att skrattet har många välgörande effekter för både kropp och sinne. Ewa Roseén är en av dem som skapar mer skratt i världen.

I Asien har man länge vetat att skratt är bra för att vi ska må bra och vara friska länge. Genom att skratta oftare kan vi påverka både kropp och sinne. Ewa Roseén är en av dem som skapar mer skratt i världen.

Jag träffar Ewa Roseén under en av hennes klasser i skrattyoga. Hon jobbar även med qi-gong och som samtalsterapeut. Idag har hon flyttat ner till solen och värmen på Kreta men hon har fortfarande verksamhet i Sverige.

Kroppen längtar efter att skratta
– Jag tappade själv bort mitt skratt tidigt i livet, säger Ewa. I sitt arbete med skrattyogan har hon upptäckt att det är många som har svårt att skratta och en del som känner att det inte är tillåtet att skratta överallt. Orsaker till att vi håller tillbaka vårt skratt kan vara att vi tycker att vi har fula tänder eller låter konstigt. Kroppen längtar efter att skratta, så som vi gjorde när vi var barn, säger hon.

Vi skrattar inte längre
Vi står i en cirkel, vi är ett gäng på runt 20 personer. Var och en får säga sitt namn, varför vi är här och om vi skrattar mycket. Det återkommande temat i gruppen är att skrattet försvunnit från våra liv.
Det finns fakta som säger att barn skrattar flera hundra gånger om dagen och vuxna 15 gånger om dagen, säger Ewa. Men själv hon tror att den verkliga statistiken är mycket lägre.

Släpp ut magen och le
Ewa gör grimaser och säger att hur vi ser ut påverkar vårt sinne.
När vi släpper ut magen och ler slår hjärtat saktare och vi får ner stressen. Vi gör en övning där vi ska skratta utan anledning, fejka skrattet.
– Skrattet kan i vissa fall vara mer kraftfullt än att gråta och det är det bästa sättet att slappna av på. Många tror att skratt kommer utifrån humor, för att något är roligt men det stämmer inte. De flesta skratt kommer faktiskt utifrån stress, smärta och spänning. Det är ofta något annat som sätter igång det, säger Ewa.
Är man gravid eller har problem med hjärtat ska man vara extra försiktig innan man börjar med skrattyoga.

Sök dig till skrattet varje dag
– Ofta när vi tänker får vi en rynka i pannan och då talar musklerna om för kroppen att vi inte mår bra. Ansiktsmusklerna är direkt kopplade till thymus som påverkar vårt immunförsvar. – Många vuxna har ett väldigt stelt ansikte idag. Vi rör inte så mycket på ansiktet men det är viktigt att göra det varje dag, säger Ewa.
Ewa tipsar om att stoppa in pennan i munnen på längden (inte bita). Då pekar mungiporna uppåt och signalerar lugn och glädje. Jag testar och det fungerar, min sinnesstämning ändras.
Vi fick alla en hemläxa när vi gick därifrån. Tänk över vad du skrattar åt och sök dig dit varje dag. Känslan när jag gick därifrån var glädje, även om jag kände att jag mest fejkade skratten.

Skrattets välgörande effekter
* Skratt ger avslappning.
* Skratt kan sätta igång endorfinerna och ge smärtlindring.
* Skratt motverkar stress och irritation.
* Skratt stärker immunförsvaret.
* Skratt sägs vara mer kraftfullt än att gråta.
* När vi ler sjunker andningen, hjärtat slår långsammare och ökar välbefinnandet.

Till Ewa Roséens sida