Home YogabloggBöcker, musik & film Säg Ja till mer MUMS i livet

Säg Ja till mer MUMS i livet

by Leia

Säg ja till mer mums i livet!För att må bra, få energi och utvecklas ser författaren Katarina Johansson till att hon får sin dos MUMS och meditation varje dag. Nu hoppas hon att boken: ”Mer energi med MUMS” ska hjälpa människor att må bra, riktigt bra, växa och bli mästare över sina egna liv.

Albert Einstein lär ha sagt: ”Idioti är att göra om samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.” Vi människor är inte logiska, hur gärna vi än vill tro det. Vi kan göra om samma sak om och om igen och undra varför det inte blir annorlunda! Vi är vanedjur och hjärnan älskar mönster eftersom det spar på energin. I boken ”Mer energi med MUMS”, ger Katarina Johanssons tips om hur du kan förändra småsaker i vardagen, så du kan må bra, både på insidan och utsidan, hantera vardagen och få energi.

Vi är summan av våra vanor
-Vi söker många gånger snabba lösningar och vill bli “fixade” men bestående hälsa och energi får du genom en regelbunden livsstil med goda MUMS-vanor, menar Katarina. Vi gör det mesta, 90-99 procent, på automatik, utan att vi behöver tänka på det. Eller som Aristoteles lär ha sagt “Vi är summan av vara vanor”. Evolutionärt sett är det kostnadseffektivt och sparar energi, men mer eller mindre omedvetet bygger vi lätt upp (o)vanor som vi egentligen inte vill ha eller som inte är bra för oss, varken nu eller på sikt.

Obama har sina ruter för ett syfte
Det sägs att USAs president Obama går upp på morgonen vid samma tid, tar en joggingrunda och äter sin specifika frukost varje dag för att inte spilla någon energi på vad han ska eller inte ska göra utan vill lägga energin på viktigare beslut. Med goda sunda vanor får han också mer energi att klara av sitt arbete och må bra. Även om inte du behöver ta lika viktiga beslut som Obama så är det viktigt att veta varför du vill genomföra beteendeförändringen och vad som motiverar dig.

Enkla frågor från boken
En återkommande fråga i boken som du kommer långt med är:
“Hur påverkar det här min energi? Får jag energi (+) eller känner jag mig låg (-)?
Sedan behöver du naturligtvis enligt metoden införa förändringar för att må bra och få mer energi.

Katarinas enkla MUMS-metodik innehåller tre frågor:
1. Vad ska du göra?
2. Hur ska du göra det?
3. När ska du göra det?

Gör det sedan i en månad varje dag. Det tar nämligen enligt neurovetenskapen en knapp månad att bilda nya kopplingar mellan nervcellerna. Dina automatiska vanor är som en motorväg i nervsystemet. Det bara svischar till och du har gjort det, igen, utan att du tänker på det. När du ska bygga nya sunda vanor är det som att bryta ny mark. Se dig själv gå fram med en machete i en frodig djungel! Gör du inte det nya beteendet varje dag, så växer det snart igen och det blir ingen ny väg eller ny vana.

Första tiden är med andra ord som en uppförsbacke
Det tar då mer energi och kraft och du behöver, oavsett vad du känner för stunden, hålla dig till handlingsplanen (vad, när, hur). Efter en månad börjar det gå mycket lättare, även om vi kan ramla tillbaka. Det går som sagt lättare nerför än uppför! Mentalt sett är det viktigt att vara medveten om att återfall till det gamla invanda mönstret tillhör förändringsprocessen. Då ser man det inte som ett misslyckade och ger upp utan som en naturlig del vid förändringar.

Har man fallit tillbaka – gör OAS
Observera ett faktum, Acceptera det och sen Släppa taget eller Svara med handling. Det gäller med andra ord att snabbt ta nya tag så man är på banan igen och så att inte djungeln växer igen och man är tillbaka på ruta ett. Reflektera också på vad som föregick återfallet, utan att anklaga dig själv utan för att lära dig och ha en strategi på hur du ska handla nästa gång för att få ett annat resultat. Efter omkring sex månader är det nya beteendet integrerat och du gör det utan att du tänker på det, som att borsta tänderna. Det går helt enkelt på automatik.

"Mer energi med MUMS. En vägledning i mat, umgänge, motion och sömn". JMed små dagliga förändringar som du gör utan större ansträngning får du snart resultat. Det häftiga är att du gör fler saker, fler beteendeförändringar, mot ditt mål, utan att du tänker på det.

Mer info på www.kenosis.se, där du också kan beställa boken.

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer