Yoga i min vardag

Så utövar du mindfulness & yoga på Göteborgsvarvet

Det kommer bli hett på Göteborgsvarvet idag, det är redan 20 grader och klarblå himmel här i Göteborg. De flesta har inte hunnit vänja sig vid värmen och många har inte alls tränat så mycket som de borde för att hälsosamt ta sig igenom en bana på 21 kilometer. Att utöva mindfulness och yoga kan vara ett sätt att klara sig igenom skadefri och frisk.

Jag måste erkänna. Jag är en av dem som inte alls har tränat som man borde. Min plan hade varit att i alla fall springa 15-17 kilometer en gång innan loppet. Jag har bara sprungit en mil, två gånger. Resten av träningspassen den senaste månaden har jag inte kommit över 7 kilometer. Däremot har jag varit två månader på Bali så jag tror min kropp känner sig hemma i värmen.

Att delta utan prestation är yoga
Jag är tävlingsinriktad, och har alltid varit. En del av mina vänner har inte tränat tillräckligt, och väljer därför att inte springa varvet eftersom de inte skulle få en bra tid. Jag var nära att också hoppa det, inte tycka att det är lika roligt att gå halva loppet, hamna i en sämre startgrupp nästa år osv… Jag har tänkt på det under de senaste dagarna, hur många av oss som är drivna just av tider, och hur vi använder det som ett mått på något. Jag tror det är djupt rotat i många av oss, själva prestationen, även om man är medveten om det också. Det är ju ett första steg. Medveten yoga handlar ju om att vara närvarande, inte prestera, inte försöka komma någonstans hela tiden. Hur kan det vara så svårt när det egentligen borde vara det lättaste som finns?

Att ta sig igenom Göteborgsvarvet medvetet och yogiskt
Jag ska sträva efter att ta mig igenom banan idag, och det ska jag göra medvetet och kärleksfullt mot min kropp. Visst, jag skulle ha svårt att avbryta, här kommer lilla prestationsdamen in igen, men jag ska verkligen sträva efter att ta med yogan och mindfulness in i Göteborgsvarvet. För dig som sprungit innan vet du ju också hur medtagen man kan bli av alla underbara människor som står längs banan. Här är mina tips på vad man kan göra lite då och då under loppet för att bli mer medveten om sig själv och sin kropp.

Mindfulness och yoga under Göteborgsvarvet
* Fokusera på öronen och lyssna på allt omkring dig, lägg hela uppmärksamheten där en liten stund; lyssna på alla fötter som slår i marken, händer som klappar, din egen andning osv…
* Fokusera på fina fötter och hur känns det när fötterna landar på asfalten.
* Känn vinden när du springer över broarna (förhoppningsvis), hur den smeker din kropp.
* Ta några medvetna andetag regelbundet under loppet, kanske vid 5, 10 och 15 kilometers stationerna, eller oftare.
* Stanna och stretcha, andas och fråga kroppen hur den mår.
* Observera tankarna, se vad som pågår i ditt huvud när du blir trött egentligen, vem lyssnar du på?
* Lyssna på din andning, känns luften som går in och ut genom näsan (och munnen när det blir för jobbigt att andas genom näsan).

Ett stort lycka till!

Det är jag som driver denna bloggen. Yoga har funnits i mitt liv de senaste tio åren och kommer alltid vara en del av mitt liv. Min yogaresa började med en 2-årig lärarutbildning i kundaliniyoga, efter det vinyasa/poweryoga och sedan sivanandas utbildning i Indien, anusarayoga och nu senaste yin yoga. Har du några frågor eller tips maila mig gärna på leia@alltomyoga.se.