Nyheter

Så kan du balansera din Kapha i vår


Nu är våren här! Inom Ayurvedan pratar man om att vi nu är i en Kapha-tid. Det kan visa sig som ovilja, att man känner sig omotiverad och att man har svårt att komma igång samt genom förkylningar. Här är några enkla tips på hur du kan göra för att balansera din Kapha i vår från Kundaliniyogacenter i Stockholm.

Vad innebär egentligen Kapha-tid?

Det betyder att jorden och naturen håller på att tina, men den är fortfarande kall, tung och blöt – detta speglas också i kropp och sinne. När årstiderna växlar så kan det bli ett par veckor av just tyngd, ovilja, att man känner sig omotiverad och att man har svårt att komma igång. Många drar också på sig förkylningar och täppthet.

Hur kan mat balansera kroppen?

Du kan hjälpa din kropp med att äta Kapha-balanserande mat, dvs det motsatta till kallt och tungt. Det är att äta lätt, varmt och kryddigt. Minska ner på pasta, potatis, bröd och de tyngsta rotfrukterna. Den här perioden är det också bra att minska ner rejält eller helt ta bort alla mjölkprodukter, då dessa är slembildande och skapar snorighet, hosta och täppthet.

En härlig matdag skulle kunna se ut såhär:

Frukost:

Koka en grönsaksbuljong pimpad med tamari, rostad sesamolja, riven ingefära och chili. Häll buljongen i en skål med finhackade, färska grönsaker som tex: selleri, broccoli, gröna blad, lite avocado. Strimla i någon typ av alger, t.ex. noriblad (det som är runt sushi) och ha även i sjögräsnudlar (finns i välsorterade mataffärer i världsmatshyllan).

Lunch:

Ångkokta grönsaker med quinoa, hirs eller annat lätt sädeslag. Dressing på olja, tahini, citron, massa svartpeppar, chili, ingefära och tamari.

Middag:

Varm, god, mustig soppa med heta kryddor. Rårivna grönsaker vid sidan av.

Drick mycket ingefärste och ingefärsvatten.

Art of Change – förändringens tre faser

Annki Warberg-Landahl och Klas Landahl bjuder in till djupgående Kundaliniyogaklasser med levande musik, gong och klang. Tre kraftfulla klasser som hjälper dig förstå hur förändring sker i ditt liv och hur du lättare kan hantera det den 17 april kl 14-17 och 15 maj kl 14-17. Läs mer på kundaliniyogacenter.se

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Exit mobile version