Home YogabloggarJ's yogablogg Roliga variationer av bakasana att testa

Roliga variationer av bakasana att testa

by Jennifer Eriksson

Jag tycker att det är kul att leka runt lite med mina armbalanser.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Bakasana

Bakasana

Nyckeln till att komma in i en bakasana (trana eller kråka) för första gången är att VÅGA luta sig framåt och placera vikten på armarna. Jag är väldigt klumpig och gillar att pusha mig själv så antalet vurpor jag åstadkommit är otaliga. Dock har jag aldrig face plantat i en bakasana så det gör nog inte du heller 🙂 du kan alltid ha en matta eller kudde framför dig om du känner dig otrygg.

Mina tips för dig som vill prova för första gången eller komma vidare:
* Använd en strap (eller ett skärp) runt överarmarna. Jag upplever att det gör posen mycket stadigare att balansera.
* Placera fötterna på ett block innan du lutar knäna mot armarna. Lyftet som höften får gör att man känner sig lättare.
*Lyft en fot i taget. Personligen föredrar jag att lyfta båda samtidigt, men det kan kännas lättare att lyfta en fot, hitta balansen och sedan lyfta den andra.
* Prova var dina knän känns bäst att placera, kanske på utsidan av armarna, i armhålorna eller tryckta mot triceps.
* Tänk dig att du har något mellan låren som du ska klämma åt. Viktigt för dig som vill få ytterligare lyft i höften.
* Försök att få fötterna att röra vid varandra. Tryck sedan fötterna mot varandra och spreta på dina tår, detta hjälper till med att få benen mer aktiverade.

När du känner dig bekväm i din bakasana kan du leka vidare!

En ”vanlig” bakasana kan ändras till något lite mer spännande. En större utmaning och omväxling förnöjer! En vanlig fullvuxen trana som den ovan kan krympa…

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Teenage bakasana

Teenage bakasana

… och bli en tonåring (då balanserar du på din underarm och tricep). Kathryn Budig har en fin beskrivning av hur du kommer in i den posen här . Tonåringen kan krympa och bli ännu mindre…

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Baby bakasana

Baby bakasana

.. till en baby trana! Då balanserar du på underarmarna.
Ps. Jag och eka pada bakasana är inte vänner än, men för er som”är där” i er praktik; prova lyfta en fot och sträck benet bakåt uppåt.
Ha så kul med er praktik och var inte rädd för att prova något nytt! Kärlek /J

Tack till Miramadi Training, Lidingö, för lån av lokal.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer