Home Mat & ReceptEfterrätter Nyttiga muslibollar

Nyttiga muslibollar

by Leia

Det finns många alternativ på sötsaker som är utan både socker och vitt mjöl. Detta är Camilla Mossbergs egna recept på muslibollar som är både nyttiga och goda.

Ingredienser

1½ dl Originalmüsli, Saltå Kvarn (lättrostad, osötad)
1½ dl havregryn, Saltå Kvarn
40 gram hackad mörk ekologisk choklad (kan uteslutas eller ersättas med carobchoklad)
½ dl solrosfrön
½ dl rostad hasselnöt (minst)
ca 1 dl russin
1 väldigt rågad matsked rismalt
saft och skal av ½ – 1 ekologisk apelsin (gärna mycket skal)
kokos

Gör så här:
Gnugga skalet av hasselnötterna och hacka dem. Blanda samman alla ingredienser i den
ordning de står uppräknade i receptet. Var särskilt noga med rismalten, den måste
arbetas in väl innan apelsinsaften tillsätts. Rulla snygga bollar och vänd i kokos.
Kyl ordentligt. (Då får de också rätt konsistens.)

En liten näringsanalys
Havregryn innehåller kalcium, magnesium, järn, mangan, B5, folsyra och kisel. Havregryn är bra för skelett och bindväv. Müsli ger vitamin E, B1, B2, B3, B5, B6, folsyra, kalcium, magnesium, järn och zink. Müsli är anti-cancerogent, antioxiderande och hjälper vid stress. Apelsinen ser till att frigöra fytinsyran så att alla mineraler blir tillgängliga och kan tas upp. Mörk choklad är rik på antioxidanter och magnesium. Solrosfrön innehåller mer protein än kött och pektinet
avlägsnar tungmetaller och andra giftiga ämnen. Solrosfrön innehåller även
essentiella fettsyror, zink, vitaminer och mineraler. Hasselnötter är välgörande för
hår, hy, naglar, benmärg, slemhinnor mm (såvida man inte är allergisk). Russin är
antiinflammatoriska, avgiftande, antioxiderande och hämmar aktiviteten hos allergener, virus och karcinogener. Rismalt innehåller mineraler och höjer inte blodsockret lika mycket som socker gör. Apelsin är rikt på kalcium, kalium,
betakaroten, folsyra och C-vitamin. Apelsin är uppiggande, rensar tarmen och är
bakteriedödande. Kokos reglerar sköldkörteln, innehåller zink, magnesium, folsyra
och kalium.

Skribent: Camilla Mossberg

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer