Leva yoga - hur tar man yoga med sig utanför yogamattan.Hur kan vi leva yoga utanför yogamattan? Jag tror att allt som vi lär oss på yogamattan kan appliceras i vardagen. Livet utanför och livet på yogamattan hör ihop. Det blir tydligare och tydligare ju mer man praktiserar. Här är nio enkla sätt att få in yoga i ditt dagliga liv genom att leva lite mer yoga utanför yogamattan.

De flesta som utövar yoga håller säkert med mig om att det vi gör på yogamattan speglar vårt liv och vice versa. När vi känner oss i balans ute i livet blir det enklare att hålla balansen på yogamattan. När vi är stressade och out of alignment kan det också vara något som vi märker av på yogamattan, i en position eller i vår meditation. Här har jag skrivit nio saker som man kan ta med sig utanför yogamattan. 

Så här kan du leva yoga utanför yogamattan:

1.Gör saker som känns bra för dig

En sak som jag har lärt mig på yogamattan är att vi alla är olika och det finns inte ett sätt att göra en yogaposition på som passar alla. Precis som det inte finns ett sätt att leva på som passar alla heller. Vi har dessutom alla olika kroppar som är formade på olika sätt. Ibland behöver vi modifiera och utöva en position så den passar oss. Detta tycker jag är viktigt att ta med sig även utanför yogamattan. Att du är unik och ditt liv är unikt. Om du vill ha barn när du är 20, 40 eller inte alls är det bara du som kan veta. Om du vill resa världen runt eller leva ett annorlunda liv. Gör det! Låt inte omgivningens värderingar om vad som är rätt eller fel ta över eller påverka ditt liv. Känn efter vad du vill och gör saker som känns bra för dig. 

2. Var uppmärksam och medveten 

I yogan lyfter man fram att vi inte är vår kropp eller vårt sinne, vi är något bortom det. Vi jobbar på att observera oss själva, våra tankar och vårt beteende osv. Vi känner in hur det känns på yogamattan. Andas lugnt och medvetet. Försök att ta in detta i vardagen. Var medveten när du reagerar. Ta ett steg tillbaka, ta ett djupt andetag, andas och bli uppmärksam. Fråga dig själv; vad reagerar jag på? Vill jag reagera på detta sättet? Bara att bli medveten om våra tankar och beteenden är otroligt kraftfullt. Det är först när vi blir medvetna om saker som vi kan börja ta kontrollen över det. 

3. Andas medvetet och djupt

Andningen är med oss på yogamattan. Ta med den ut i vardagen. Försök att andas medvetna, långa djupa andetag så ofta du kan under dagen. Om du glömmer bort det, vilket jag gör ibland. Sätt klockan på tre minuter morgon, lunch och eftermiddag. Lägg handen på magen och andas långa djupa andetag djupt ner i magen. Genom att lägga fokus på andningen kan du träna dig i att bli mer närvarande och behålla lugnet sen när stressen kommer smygande. Ta pauser och andas långa djupa andetag ofta under dagen. 

4. Våga utmana dig och prova nya saker

Jag tänker på handstående. En övning som jag sett få många att både gråta, skratta och vägra. Och så känslan efteråt, av de som provat och gått emot sina rädslor, hur de lyser av att de provade, att de klarade och känslan av att känna sig modiga. Att våga göra nya saker och bryta vanor kan få dig att expandera och växa. Bryt och byt ut gamla, begränsade sätt att tänka eller göra saker. Gå en ny väg, prova en ny hobby, utmana dig själv. När gjorde du det senast?

Lästips”Lär dig stå på händer – Yogaläraren Millas bästa tips och övningar”

5. Satsa på gemenskap och hjälp andra

Yoga betyder union det har du säkert hört. Men hur kan du använda detta i din vardag? Ett sätt att se på detta är att inte leva livet som om det är en tävling där du försöker vinna något eller vinna över andra. Gör något för någon annan varje dag. Visa medkänsla eller vänlighet i det lilla. Fokusera på gemenskap och fina relationer snarare än din egen prestation. 

6. Ta lätt på dig själv

Vem är du och vem tror du att du är? Egentligen är du bara. Du är. Ja. Du är. Inget mer. Det är vackert. Avskalat. Allt det där som finns bakom ordet är ÄR inte du. Det är delar av dig och roller du går in i men det är inte den du verkligen är. När vi inte identifierar oss med en massa saker som vi inte är blir det enklare att ta lätt på oss själva. Vi har alla våra brister och svagheter och tokigheter. I det stora hela spelar de ingen som helst roll. 

7. Känn och bli medveten om dina känslor

Gör det till en prioritet att känna in och bli medveten om vad du känner. När du vet vad som känns rätt för dig så vet du  vad du ska fortsätta göra mer och vad du inte ska göra. MEN. Identifiera dig inte med och fastna inte i jobbiga känslor. 

Lästips: ”Så ökar du din glädje och positiva känslor”

8. Var närvarande och lev i nuet

Närvaro. En pulserande energi av att bara vara som man kan känna efter en stund på yogamattan. Hur känner du dig just nu? Hur andas du? Är du närvarande eller går du bara igenom rörelserna? Det här är tankar jag ständigt har när jag gör yoga. Hur fantastiskt skulle det vara att vara så medveten om dig själv, omgivning och känslor hela tiden. 

9. Välj det högre

I varje situation kan vi välja kärlek eller rädsla. Allt vi tänker, säger och gör kommer från en rädsla eller kärlek. Vi kan alltid välja det högsta bästa. Bli medveten om vad som ligger bakom dina handlingar, tankar och ord. Ta beslut och agera utifrån det högsta bästa för alla inblandade. 

Det var nio enkla sätt att leva yoga utanför mattan. Hur tar du din yoga från mattan ut i vardagen och livet? Dela gärna med dig genom att kommentera nedan!

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.