Home Mat & ReceptEfterrätter Så gör du nyttigare chokladbollar – utan smör och socker

Så gör du nyttigare chokladbollar – utan smör och socker

by Leia

Nyttigare chokladbollar utan smör och sockerÄlskar du också chokladbollar? Här har du mitt recept på en nyttigare variant.

Istället för smör använder jag kokosolja, det blir inte lika lätt att rulla bollarna men det löser jag med lite dadlar som även ger lite sötma. Istället för vanligt socker använder jag kokossocker som är lite mer hälsosamt, har lägre GI värde och fortfarande lite näring i sig. Det ger dessutom en härlig touch av karamellsmak som passar bra till chokladbollar.

Ingredienser (riktlinjer)
P.S. Jag är inte bra på att mäta utan bakar alltid bara efter känsla. Så varning för inte exakta mått.

Havregryn, ca 3 dl
Kokosolja, ca 3 msk
Kakao, 0,5-1 dl
Kokossocker, efter smak och tycke men ca 0,5 dl
Dadlar, 5-10 stycken (utan kärna)
Dricker du kaffe blir de ännu godare med 2-3 msk kaffe
Kokos, att rulla bollarna i

Gör så här:
1. Jag brukar börja med att hälla i havregryn och kokosoljan i en matberedare, och sedan hälla i resten när det har mixats lite.

2. Smaka av och häll ev. i mer kokossocker eller dadlar. Dadlar är toppen för utan dem är det svårt att få bollarna att hålla ihop. För dig som inte gillar dadlar så känns inte dadelsmaken, utan det ger bara sötma och en krämigare konsistens.

3. Mixa tills smeten börjar lossna från kanterna och bli till en ”boll”. Är det för torrt kan du hälla i vatten. Eller min personliga favorit några skedar ris- och hasselnötsmjölk.

4. Rulla i kokos och ställ in i kylen, är du som mig och inte kan vänta så länge, använd frusen!

Lycka till!

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer