Home YogabloggIntervjuer & yogainspiration Så kombinerar jag yoga & löpning

Så kombinerar jag yoga & löpning

by Leia

Johanna Alvin kombinerar yoga och löpning– Jag gillar att göra ett par solhälsningar med extra höftöppnare och stretch för baksida lår innan jag startar och avsluta med ett kortare flöde för hela kroppen. Att landa i duvan är det bästa efter en löprunda, säger yogaläraren och löparen Johanna Alvin. Här berättar hon mer om yogan i sitt liv och träningen inför Göteborgsvarvet.

Namn: Johanna Alvin
Ålder: 29
Bor: Göteborg
Gör: Yogalärare samt metodutvecklare på Stiftelsen Friends med inriktning på förebyggande arbete mot nätmobbning.

Du ska springa varvet idag, hur känns det?
Det är fjärde gången jag springer och i år känns det ganska bra. Jag önskar alltid att jag tränat mer men jag känner mig pigg och taggad.

Hur har du förberett dig och hur länge?
Jag har sprungit intervaller blandat med kortare och längre sträckor sedan februari. Jag tränar styrka, pilates och yogar regelbundet och det hjälper mig också med både hållning och rörlighet.

Johanna Alvin i huvudstående

Du jobbar också som yogalärare, vad är yoga för dig?
Yoga för mig är att vara i kontakt med mig själv. Våga vara, våga känna och hantera både mig själv och andra med ödmjukhet.

Hur ser din yoga ut? Vilken yogaform praktiserar du?
Jag praktiserar vinyasa, embodied flow och yin och gör någonting varje dag. Ibland är det fem minuter, ibland två timmar. Brukar börja dagen med en kort pranayama och meditation.

Hur lyder din livsfilosofi?
Min livsfilosofi är ”Be you, Be true”. Den gör att jag kan hitta tillbaka till vad jag verkligen vill när jag är vilsen i vardagen och i livet. När det gäller träning så förespråkar jag att träna med kvalité snarare än mängder. Och gör det du tycker är kul!

Johanna Alvin har tränat inför Göteborgsvarvet

Hur använder du yogan i din löpträning och har du någon favorityoga innan eller efter träningen?
De fysiska asanas och flöden gör att jag får ett bättre löpsteg genom rörligare höfter och bättre rörlighet baksida/utsida lår. Hjärtöppnare/bakåtböjningar och en aktiv core gör att jag orkar hålla blicken uppe och upprätthålla min hållning, även när jag blir trött. Att jag kan kontrollera min andning gör också att jag orkar längre och kan lugna ner pulsen och fokusera. Jag gillar att göra ett par solhälsningar med extra höftöppnare och stretch för baksida lår innan jag startar och avsluta med ett kortare flöde för hela kroppen. Att landa i duvan är det bästa efter en löprunda.

Ditt bästa yoga tips på hur man ta med sig yogan ut i spåret?
Var ödmjuk men våga också utmana. Lyssna till kroppens signaler både fysiskt och mentalt, var i varje minut, varje steg, varje kilometer. Och var ett med andningen givetvis, den ger dig ett fokus som tar dig mycket längre än du tror.

Vill du yoga med Johanna?
Hon finns på Pilates Complete, SATS Masthugget och att ordnar egna klasser och events. För schema och uppdateringar gå till www.johannaalvin.com.
Kolla in Johanna på Instagram

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer