Frågor & Svar

Jag skadade mig i yogan, vad ska jag göra?

Hej!

För någon månad sedan övade jag på Upavishta konasana A (sittande vinkelposition). En plötslig kramp och smärta uppstod mitt i höger skinkmuskel, vilket jag antar innebär att piriformis skadats. Det gjorde därefter ont från skinkan och längs hela höger lårs baksida. Fortfarande är jag väldigt stel på det skadade stället. Det är svårt (och gör ont) att göra alla asanor där höger ben är sträckt och foten vinklad, både sittande och stående. Smärtan kan även komma tillbaka om jag suttit stilla för länge. Skulle hemskt gärna få tips om hur jag får bort/lindrar skadan. Stretcha? Massage? Undvika vissa asanor? Vila?

Många hälsningar från Martina A


Hej Martina!

Det låter som om du fått en muskelbristning i Hamstrings (inte pirifomis) om det gör ont på hela lårets baksida. Muskelbristningar i just Hamstrings är ganska vanligt inom Ashtanga Yogan då de flesta asanas i första serien förlänger just baksida lår. När det gäller alla  skador är det akuta omhändertagandet viktigt för läkningen. Is, tryck och vila första dygnet eller dygnen. Därefter är rehabiliteringsbehandling och  träning möjlig. Behandling kan vara massage, ultraljud t ex. Boka tid hos en Naprapat som kan hjälpa dej. Träning eller Yoga – se vad du kan göra, värm upp ordentligt (du kan använda vulcan -skydd för ytterligare värme) och fortsätt vara aktiv var dag vilket påskyndar läkningen.

Lycka till!

She is a certified Ashtanga Yoga Teacher, certified Hatha Yoga Teacher, Dr of Naprapathy and a certified Holistic Health Coach from The Institute for Integrative Nutrition in New York. Catarina teaches in Swedish, English and Spanish. She has been studying with Larry Schultz, David Kyle, Reed Taylor, Kino McGregor, Ron Reid and Marla Meenakshi Joy. itsyoganica.com