Home Frågor & SvarAnusarayoga Jag känner motstånd mot att yoga och meditera, vad ska jag göra?

Jag känner motstånd mot att yoga och meditera, vad ska jag göra?

by Anja Bergh

Hej Anja,

Jag vet att jag behöver yoga, andas, komma tillbaka till kroppen och minska stressen. Men ibland tar det emot eftersom det finns så mycket annat man kan göra, precis då. Och när jag är stressad och behöver det som mest, har jag ingen ro innan att göra det.

”Nej det kanske inte är något för mig det är nog bara en falsk längtan…”

Hör jag sinnet och tankarna tjattra i huvudet. Har svårt att bestämma mig och genomföra saker i livet. Även när det gäller yoga. Man ska ju inte pressa sig i yogan men om man behöver vara bestämd och bara göra det är det en väg att gå? Om man försöker och det bara kryper i kroppen ska man avsluta eller är det där man ska gå igenom det möta känslan?

Tack i förhand MVH Lina

 

Hej Lina,

Jag pratade precis med en vän och kollega igår om meditation och vikten av att som yogalärare alltid dela med sig av och berätta om sin egen upplevelse. Vi har båda samma upplevelse av att precis som du ha motstånd mot att sätta sig att meditera, att ta sig upp på yogamattan, att fokusera på andningen istället för på stressen. Men vet du vad?! Det skiftar över tid, men lite motstånd finns alltid där.
”Jag och min kollega upplever det som att det finns motstånd ca hälften av gångerna. Men det är helt okej. Vi sätter oss ändå, hoppar på mattan ändå.”
Inte varje gång du rullar ut mattan är det svårt, för ofta finns det längtan som är starkare än motståndet.
Nu för tiden drar meditationen mig till sig, magnetiskt. men så har det inte alltid varit. och vissa dagar bara gör jag det fastän det skulle vara enklare på kort sikt att gå till köket och ta en kopp te och nära snabbheten, icke-närvaron osv.
”Du vet, när det kliar i kroppen och du vill sluta yoga, fortsätt! Det är där du programmerar om dig själv.”
Det är då du programmerar om dig från att alltid välja samma ”mönster” i dig själv och hur du lever ditt liv. Fokusera på din andning och på stunden istället för på annat, ge dig inte förrän du lyckas ge upp din fasta form av att du är en människa med stress, du kan uppleva dig själv i stunden, för det kan alla människor. Men det krävs att du stannar med dig själv i de ”krypiga” stunderna.
Till grunden för det som landat i väst som fysisk yoga, finns filosofiska tankar och synsätt. Yogans tekniker hoppas ta dig, över tid, till klarhet och förståelse av dig själv, vilket genererar innerligt medkännande och kärlek för dig själv. Vilket i sin tur gör samma upplevelse som du har i dig själv till att bli din värld. Alltså en av ett vaket seende av omvärlden.
”Jag upplever att det över tid har blivit enklare att se: aha – det här var lite jobbigt idag, jag vill hellre fika. Så då tar jag och lugnar mig, tar ett andetag, zoomar in på det jag gör med så lite ansträngning som krävs (vilket ibland kan vara mycket..) och stannar kvar med mig själv tills det slutar krypa i kroppen”.
Jag önskar dig all lycka till på din resa! Och vet – det är miljoner människor där ute som tar det ansvaret du vill ta, genom att ta hand om sig själva, och lära sig välja andra vägar än stress för att leva ett liv.
Om shri devi – saprema,
Med djup kärlek, Anja

 

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer