Home Frågor & SvarFråga läkaren Jag har ofta ont i höger axel och skuldra, hur kan jag stärka upp detta området?

Jag har ofta ont i höger axel och skuldra, hur kan jag stärka upp detta området?

by Erik Myrberg

Hej Erik!

Jag har jobbat som violinist i många år och funnit yogans gåva till kroppen. Jag har ofta ont i höger skuldra/axel vilket säkert beror på mycket fiol-övning, spänningar m.m. Därför undrar jag vad jag kan tänka på när jag gör hatha, ashtanga, restorative och yin yoga för att ej få ont, samt för att bygga upp detta ställe kring höger skuldra.

Super-tacksam för svar. Detta har varit i mina tankar väldigt länge!

Ha en fin dag.   /Caroline

 

Hej!

Precis som du skriver är det viktigt att inte bara stretcha, utan bygga upp styrka i musklerna kring axelleden. För att musklerna inte ska bli överansträngda krävs helt enkelt en viss kapacitet. Det finns forskning som visar att musiker, och då särskilt flöjtister och violinister som du kan drabbas av samma typer av skador som elitidrottare, men utan att ha samma skydd som starka muskler ger.

I samtliga asanas är det viktigt att inte låta axlarna falla fram. De hör hemma i kroppens bakre plan. För detta krävs kontakt med och kontroll över två muskler som kallas romboideer. De drar ihop skulderbladen.

För att väcka dessa kan du exempelvis vara i kobran, när du värmt upp. Nu, utan att flytta dig, dra armbågar, axlar och händer bak, som att du ville dra dig fram över golvet. Du bör känna en aktivitet mellan skulderbladstipparna, ungefär i höjd med BH-bandet. Använd sedan denna kroppskännedom och aktivitet i alla aktiva asanas, (Undantaget om du vill stretcha just dessa muskler). Det kommer krävas olika mycket aktivitet beroende på ställning.

En annan övning som jag rekommenderar för styrka och öppning i nacke och axel, är symaskinen. Sitt ner, och med armarna över dig, böj armbågarna, så att undersidan av underarmarna och handflatorna är riktade platt mot taket, som att du bar en stor glasskiva platt ovanför dig. Gör nu pumpande rörelser, som att du lyfte glasplattan några centimeter upp och ned. För större utmaning, pröva samma rörelse när du är i delfinen, med höften rakt ovanför axlarna.

Om det blir värre, eller om det inte blir bättre rekommenderar jag en sjukgymnast. Man behöver ingen remiss, och om sjukgymnasten är ansluten till regionens avtal kostar det 80 kr. Efter ett samtal med en vän som är flöjtist har jag förstått att det finns sådana som är specialiserad på just olika typer av musiker. Du kan också försöka hitta en som är duktig på idrott/axlar.

Lycka till!

Hälsningar Erik Myrberg

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer