Home Mat & ReceptMat & Hälsa Hälsokick: Bovetegröt med chiafrön & kanel

Hälsokick: Bovetegröt med chiafrön & kanel

by Leia

Massor av nyttiga och inspirerande recept i boken Hälsokick av Marita KarlsonI den nya boken Hälsokick av Marita Karlsson finns massor av härliga och nyttiga recept. Ett av dem är denna värmande och energigivande frukostgröt. Visste du att bovete är ett fruktfrö från boveteblomman och inte innehåller varken vete eller gluten? Det är både energirikt med lågt GI-värde och fullt med näring.

Du behöver (1 person):
1 dl helt bovete
2 msk chiafrön
1 tsk kanel
1 nypa himalayasalt 3 dl mandelmjölk
TOPPING: goji- och inkabär (torkad peruansk physalis)

Gör så här:
1. Rör ner alla ingredienser i en skål och låt stå i kylen över natten så att smeten blir lite tjockare.
2. Koka sedan upp och låt koka i ca 10 minuter till en gröt.
3. Rör om så att den inte bränns.
4. Tillsätt eventuellt mer mjölk, kanel och salt efter smak.
5. Servera med gojibär, inkabär och kyld mandelmjölk.

halsokick
Hälsokick av Marita Karlsson
En av de vackraste receptböckerna i min hylla just nu. Stora, matta bilder, lite text, enkla beskrivningar. Mest nyttiga juicer, smoothies men även frukostar, granola, snacks och chiapuddingar. Och många av recepten är enkla och har bara ett fåtal ingredienser.

Klart en bok för dig som vill ha lite härliga hälsokickar i din kost!

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer