Fyll på skafferiet med nyttigheter
Efter att ha börjat läsa innehållsförteckningen på alla kostiillskottsprodukter i skafferiet fick jag nog. Visst kan jag ibland ta en proteinshake och tycka att det är gott men hur bra är egentligen silikone dioxid, acesulfam K och diverse konstgjorda ämnen för kroppen? Antagligen inte alls särskilt bra. Innehållet i PWO-produkterna ska vi inte ens tala om… Jag gav bort det som var kvar och fyllde på med något helt annat. Sedan dess har jag alltid följande superfoods i mitt skafferi:

Chiafrön: De här pyttesmå fröna kommer från Mexico och har sedan urminnes tider använts av Aztekerna. De som läst boken Born to run vet att Tarahumarafolket tackar chiafröna för sin uthållighet. Chiafrön innehåller omega-3, fiber, protein, fosfor, kalcium och kalium och är perfekt i havregrynsgröt eller som ingrediens i bröd och muffins.

Vetegräs: Vitamin A, B, C, E, K, kalium, jod, selen och zink gör vetegräset till ett riktigt superfood. Vetegräset minskar kolesterolet, sänker blodtrycket och ökar produktionen av röda blodkroppar. Är man inte van vid smaken men ändå vill starta dagen med en vetegrässhot rekommenderar jag att droppa i lite citron.

Spirulina: Trött, hängig, allmänt seg? Vinterhalvåret är inte känt för sin uppiggande effekt men det är däremot spirulina. Den blågröna mikroalgen är rik på protein, vitaminer, mineraler och andra näringsämnen som stärker kroppens immunsystem, förebygger hjärt-kärlsjukdomar och verkar kolesterolsänkande. Till och med NASA har haft med sig spirulina på sina rymdfärder.

Hampaprotein: Vitaminer, mineraler, protein, omega-3… Listan kan göras ännu längre! Mixa pulvret i smoothie, kvarg, gröt eller juice.

Nyponpulver: Vitamin A, vitamin C, lykopen, betakaroten och 45% kostfiber. Vitaminbomben nypon (ett nypon innehåller dagsbehovet av C-vitamin!) sägs även kunna påskynda läkning av inflammationer. Jag har nästan alltid nyponpulver i kvarg och yoghurt.

Chlorella: Med 50% protein är chlorella ett populärt tillskott både hos vegetarianer och träningsfolk. Algen som innehåller mest klorofyll av alla växter i världen har dessutom en detoxande effekt och kan balansera upp pH-värdet. Perfekt i frukostsmoothien!

Omega-3: Även om många av ovanstående produkter innehåller omega-3 väljer jag att äta flytande omega-3 dagligen. Jag har i över ett år ätit Möllers tran – yes, riktig fiskleverolja från torsk som även innehåller naturligt vitamin A, D och E, något som behöver tillsättas i kapslarna som dessutom ofta är gjorda av gelatin. Omega-3-fettsyror har en positiv inverkan på hjärta och blodomlopp, vitamin A är viktig för bl.a. syn och immunförsvar och vitamin E är en antioxidant som skyddar kroppens celler. Som om inte det vore nog visar flera medicinska studier att omega-3 har positiva effekter vid depression.

Så var hittar man nu dessa produkter? Många säljs i din vanliga mataffär men enklast är att beställa på nätet!

Josephine Ferguson arbetar som personlig tränare hos Nordic Wellness i Göteborg och studerar till sjuksköterska. Josephine skriver med fokus på kombinationen styrketräning och yoga.

Läs mer om Josephine här.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.