Yogaställningar

Framåtböjning lindrar depression

Framåtböjning (Paschimottanasana), även kallad ryggsträckning stärker de inre organen, förbättrar matsmältningen samt sägs lindra och förebygga depression.

Gör så här:
Detta är en mini variant på hur man kan göra ställningen, det finns massor av tekniska detaljer, vi rekommenderar att göra yoga med en kunnig lärare i första han.
1. Sitt med benen rakt ut framför dig, sära lite på skinkorna.
2. Ta tag med händerna om fötterna eller så långt fram som du når, andas in och sträck ryggen rak.
3. Andas ut, böj kroppen framåt. Sträva med magen ner mot låren.
4. Stanna i ställningen några andetag.
5. Kom försiktigt ut ur ställningen.

Att tänka på:
Var försiktig! Böj lite på knäna om det känns bättre. Magen strävar ner mot låren först, sedan bröstet och sist huvudet. Huvudet strävar mer mot tårna än mot knäna. Hakan strävar mot underbenen.

Effekter:
Ökar rörligheten i lårens baksida och ryggrad.
Stimulerar och stärker matsmältningen då magens organ renas och stärks. Jobbar på nedre delen av ryggen. Stimulerar nervsystemet. Stärker och stimulerar de inre organen såsom njurar, lever, bukspottkörtel.
Lugnar ner hjärnan. Sägs vara bra mot stress samt lindrar och förebygger depression.

OBS: Detta är inget substitut till en yogalärare eller läkare. Är du nybörjare rekommenderar vi starkt att inte göra yoga på egen hand utan gå till en kunnig och professionell lärare. Respektera och lyssna på din kropps begränsningar, är det något som känns obehagligt, fel eller gör ont avsluta övningen med en gång!

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Exit mobile version