Home Nyheter Bandhas – kroppslåsen som stödjer kroppen

Bandhas – kroppslåsen som stödjer kroppen

by Leia

I yogan finns det verktyg designade för att underlätta och öppna upp energi flödet i kroppen, framförallt i Sushumna energikanalen som löper utmed ryggraden. När ryggen inte är rätt hållen blockeras energikanalerna och energin kan inte flöda dit den ska. Yogan använder Bandhas, kroppslåsen som verktyg för att hjälpa ryggen till en rak och öppen hållning.

Låsen används i asanas, ställningarna för att hjälpa kroppen till en korrekt position och skydda kotorna från att komprimeras allt för kraftigt vid böjning. Hur starkt man håller låset beror på hur mycket som krävs för att få en korrekt hållning. Det kan behövas mer eller mindre spänning beroende på ställning. Det här är alltså ett sätt att låta den inre muskulaturen hjälpa kroppen till en upprätt ställning, vilket avlastar kroppen. Den inre muskulaturen är även kopplad till Hjärnstammen som aktiverar känslor och verkar avstressande.
I början när vi lär oss låsen får vi använda ganska mycket uppmärksamhet för att hålla kontraktionen och samtidigt slappna av i övrig muskulatur. Med tiden blir detta en naturlig del i hållningen.

De tre stora låsen
Mula Bandh- Rotlåset
Jalandhar Bandh- Nacklåset
Uddiyana Bandh- Diafragma låset
Alla tre tillsammans blir: Maha Bandh

Mula Bandh – rotlåset
Mula Bandh, rotlåset är roten i alla yoga ställningar. Den skyddar den nedre ryggen samt håller den korrekt i relation till resten av ryggen. På bäckenbotten vilar hela överkroppen och att kontrollera den inre muskulaturen i det här området underlättar att bära och röra överkroppen.
Ett fullt rotlås ska aldrig göras av personer med högt blodtryck, gravida, eller under menstruationens första dagar.Låset har tre kontraktionspunkter.

Så här gör du rotlåset:
1. Sitt i lätt meditationsställning.
2. Först kontraheras ringmuskeln, håll den. Se till att inte spänna rumpmuskulaturen utan isolera ringmuskeln.
3. Dra sedan upp muskulaturen i urinvägstrakten.
4. Sista steget är att dra in och upp navelpunkten mot ryggraden.

För att hitta din navel punkt, lägg tre fingrar i bredd under naveln, din navelpunkt befinner sig strax under det nedersta fingret.
Alla tre kontraktioner görs i ett mjukt flöde. Kontraktionen rullar fram bäckenet och förlänger ryggslutet nedåt. Detta skyddar ryggslutet mot skadlig kompression i övningar. Med ett rotlås i en rörelse kommer kraften inifrån och inte från ryggens muskulatur. Tillsammans med övningar för att öppna upp stelheter i ryggen kan du så småningom få en bekvämt upprätt ställning utan att anstränga ryggen. Tredje chakrat är vårat kraftcenter, varifrån vi kan rikta och använda vår energi. När din navelpunkt blir starkare kommer du inte längre behöva trestegs kontraktionen. Utan när du drar in och upp din navelpunkt kommer muskulatur i urinvägstrakten och ringmuskeln kännas som en linje som dras upp med den.

Jalandhar Bandh – nacklåset
Om rotlåset förlänger ryggen neråt är nacklåset det som öppnar och stödjer den övre ryggen och huvudet. Det skyddar nacken i alla bakåtböjande ställningar, samt håller huvudet balanserat rakt uppe på kotpelaren i motsats till att huvudet hänger en bit framför.

Så här gör du nacklåset:
1. Dra först in navel för att rota ditt bäcken.
2. Lyft sedan bröstet.
3. Dra in hakan (inte ner).
4. Se till att hålla ner skulderbladen
5. Slappna av i nackmusklerna.

Positionen kan kännas stel till en början, men med träning blir den alltmer naturlig. Nacklåset hjälper huvudet att balansera rakt ovanför ditt hjärta. Vilket avlastar nacken samtidigt som det stillar sinnet och tankarna. Ryggen sträcks i en uppåtgående riktning samtidigt som den hjälper oss att leda rörelserna med hjärtat i motsats till att leda med huvudet som kan leda till att ryggen kurvas istället för att böjningen sker i höfterna.
”You need to have a Smart navel, a wise heart, and an empty head.”
(Guru Prem Singh Khalsa)

Dessa två lås lägger grunden till vad du kan uppnå med yogan. Stärk dina rötter i naveln. Lyssna till ditt hjärta och låt huvudet slappna av och bäras av ditt hjärta.

Skribent: shuniya.se

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer