Bandha betyder att hålla tag i, lås, och i yoga kroppslås/energilås. Ett av engelskans översättningsalternativ, restraint, betyder band, tyglande, återhållande, behärskning, självkontroll.

Muskelsammandragningen i bandha påverkar livsenergiflödet i kroppen. Som mycket annat i yoga börjar det med förbättrad asana och utvecklas till ett inflytande över organ, reflexer eller funktioner som ligger utanför viljans direkta kontroll.

Bandhas förbättrar yogan
Tillämpningen och muskelkraften varierar lika mycket som översättningarna. Både i klassisk tantrisk yoga och i Hathayoga Pradipika är bandha en av grundstenarna men idag är den mest känd som ett sätt att förbättra asana. Traditionellt var tre nivåer samtidigt tre steg i inlärningen: först att känna in punkten eller området, sedan att ta i fullt ut för att öva upp kontrollen där, och slutligen att snabbt aktivera mesta möjliga bandha med minsta möjliga ansträngning, under ett avspänt sattviskt förhållningssätt. Gamla ”gymyoga- och flåskurstips” är till viss hjälp i början men hurtfrisk muskelaktivitet över ett alltför stort område kan hindra denna tredje nivå, den som blir till hjälp såväl i asana/pranayama som i allt pappa inte berättade när han lärde mig Mahabandha i tonåren… Lätt snabbaktivering av bandha ger ett stöd i alla sammanhang.

Erfarenhet är viktigt inom vissa skolor
Sivanandaskolor m fl avråder oerfarna yogautövare från bandha. Åtminstone något års erfarenhet av pranayama med andhållning (kumbhaka) underlättar märkbart. Full bandha görs på frisk och tom mage/blåsa/tarm, så den naturliga tiden är morgon snarare än kvällsklasser.

Andning och närvaro i yogan
Bandha täpper till kroppens energiläckor och kan till vardags kombineras med andning och fokuserad närvaro för att bli varse omedvetna smårörelser/pillande, nagelbitning, tuggummituggande, vanemässig konsumtion av snask, snus/tobak/alkohol, tidningar, reklam, TV, osv. Varje gång man registrerat en liknande läcka, återgår man lugnt till andning och lätt bandha för att spara energin till något roligare. Översatt till Västs referensram: Energieffektivitet ger personlig effektivitet, även där ett målinriktat västerländsk angreppssätt sviktat. Naturlig självkontroll slipar bort ett påtvingat kontrollbehov.

Jalandhara bandha
I denna bandha låser man strupen medan man håller andan inne. I full Jalandhara förs nacken bakåt och hakan neråt. Luftstrupen dras samman ungefär som om ett överdrivet Ujjayi-ljud helt strypt luftpassagen. Jala betyder bl a hudmembran. Det syns nämligen på huden mellan nyckelbenen att den åker in lite.

Mula bandha
I detta kroppslås låter man perinealmuskeln låsa ”roten” innanför mellangården (även vida nytolkningar har dykt upp, som involverar större delen av bäckenområdet). Man kan visualisera att roten dras uppåt (in i kroppen) vid inandning och dras samman vid utandning. Med övning börjar man hålla en lätt sammandragning kontinuerligt under lugn andning. Mula betyder rot, bas, grund och Muladhara är kroppens mest jordnära chakra.

Uddiyana bandhaUddiyana bandha (och kriya)
Denna räknas även till reningsövningar i klassisk yoga. Man låser buken medan andan hålls ute. Det är fullt synligt, och därmed ett åskådligt och praktiskt bandha-läromedel. Kombinationen Uddiyana – Jalandhara – Mula kallas Mahabandha, det stora eller ståtliga låset. Regelbunden full Uddiyana stärker bukpartiet och kroppshållningen, underlättar kroppens utrensning, stimulerar matsmältning, och masserar inre organ. Man kan stegvis bygga på med rörelser (kriya) där buken rör sig in och ut (Uddiyana, Agnisara, Nauli – se bilder).

Sinnet vänds inåt
När man håller andan ute uppstår då dels en automatisk paus från sinnesintrycken vilket lugnar sinnet och vänder det inåt, dels ett undertryck som drar in full Uddiyana nästan lika lätt som när tyg fastnat i dammsugarmunstycket. Ofta räcker det att böja knäna (och ev ryggen, lätt) medan man tömmer lungorna med kraft, sedan räta ut dem halvvägs, under andhållning ute, medan tummarna trycker fast muskelfästena mot pubisbenet i Uddiyana stående. Efter viss övning börjar konturer av inre organ framträda utan märkbar ansträngning. Uddiyana betyder att flyga uppåt, vilket beskriver både kroppsförnimmelsen och rörelsen som syns i full bandha.

Setu bandha
Denna bandha låser benen och praktiseras ofta i stående asana, skulderstående, och bakåtböjningar. Benen, framförallt låren, är aktiva med lätt inåtvridning. Det syns om man håller t ex ett yoga-block mellan lårmusklerna ovanför knäna: medan man intar full bandha åker blocket automatiskt en aning inåt mellan musklerna. Setu bandha betyder brovalv. I Setu bandha asana (låg brygga) underlättar den för benen att förbli rakt utsträckta.

Det blir allt enklare och enklare
Efter att ha övat Mahabandha i ett par månader kan man avsluta sin vanliga pranayama som t ex Kapalabhati (Shining Skull, forcerade utandningar) med att hålla andan inne tills det börjar kännas ansträngande, samtidigt som man tar tiden. Efter djupandning gör man en ny runda pranayama och en ny andhållning men håller nu lätt mahabandha (helst samtidigt med tillhörande mudra) under andhållningen utan att pressa sig, och klockar tiden igen. Andhållningen känns i regel kortare trots att tiden nu blivit längre. Som sagt, inflytande över sådant som ligger utanför viljans direkta kontroll.

Av: Milan, yogalärare (över 30 års erfarenhet av yoga, däribland bandha)