Om yoga Börja yoga

Att tänka på innan första yogaklassen

För många känns det lite läskigt att gå på första yogaklassen. Man kan känna sig stel, fundera på om man verkligen kan yoga och vara orolig att man ska göra bort sig. Känner du igen dig? Här ger vi tips på saker att tänka på som kan få dig att känna dig mer bekväm och förberedd.

1. Ät cirka 2-3 timmar innan klassen
Att komma till yogaklassen med en full mage är ingen hit. Är du hungrig så ät en banan eller drick en juice eller en smoothie minst en timme innan.

2. Prata med yogaläraren innan
Om det är något som du är osäker över eller om du har eventuella skador prata med yogaläraren innan klassen börjar. Du kan också tala om för yogaläraren att det är din första gång och då får du förhoppningsvis lite mer justeringar och vägledning.

3. Ha bekväma yogakläder
Du behöver inte köpa en ny dyr cool yoga-outfit utan det går lika bra med vanliga träningskläder, så länge de är bekväma och stretchiga och du kan röra dig utan att det stramar någonstans. Lämna strumporna hemma. Yoga görs barfota, har man strumpor på sig så glider man och får inte ett bra grepp på yogamattan.

4. Kolla upp att det finns yogamattor
Cirka 99 % erbjuder yogamattor att låna, men det finns de som inte gör det. De borde informera om detta när du anmäler dig men är det ett litet ställe eller någon som hyr in sig någonstans kan det vara bra att kolla.

5. Hämta rem, block och filt
Finns det remmar, block eller filtar i rummet? Kika runt på alla andra i rummet och hämta det som de andra har och lägg vid yogamattan. De kan användas som ett stöd i positionerna och ge dig lite extra utrymme. En filt är alltid skön att ha, särskilt vid den slutliga avslappningen (savasana). Även om man är varm kan det bli kallt när man väl lägger sig ner och slappnar av.

6. Var uppmärksam på hur du andas
I yogan pratar man mycket om andningen. Andas mjukt och långsamt. Så fort du märker att du tappar andningen eller spänner käkarna– ta en paus och slappna av. Det är väldigt vanligt att spänna sig och sluta andas när det blir jobbigt.

7. Vila när du behöver det
Du kan alltid lägga dig i barnets position om du behöver vila.

8. Jämför dig inte med andra
Om det inte är en ren nybörjarklass är chansen stor att det finns de som har utövat yoga i många år runtomkring dig. Tänk på detta och ta det lugnt. Jämför dig inte och försök att inte känna någon prestation. Alla har varit nybörjare. Allt nytt tar tid att lära sig.

9. Kom ihåg att yoga inte behöver vara så allvarligt.

Lycka till!

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Exit mobile version