Ashtangayoga är en fysiskt krävande form av yoga men den handlar inte bara om fysisk träning utan lika mycket om kroppskontroll, kontroll över sinnena och att uppnå en medvetenhet om sitt inre.

Grundaren av ashtangayoga heter Sri K. Pattabhi Jois och hans center finns i Mysore, Indien.
Patthabhi Jois lärare, även kallad guru var T Krishnamacharya. Enligt Sri K. Pattabhi Jois är ashtangayoga en stig som leder oss till ”den ande som finns inom oss” eller vår verkliga natur.

Förutbestämda rörelser
Ashtangayoga består av bestämda rörelser som utförs i en särskild följd, de kallas för olika serier. Det finns tre serier i ashtangayoga-systemet och som nybörjare i ashtangayoga börjar man med första delen på första serien (yoga chikitsa) som avgiftar och renar kroppen, varje nivå ska fullföljas innan man går vidare till nästa nivå. Ordningsföljden av ställningarna ska följas noggrant eftersom varje ställning är en förberedelse för nästa och bygger upp den styrka och balans som behövs för att gå vidare.

Vägen till upplysning
Ashtanga betyder åtta och refererar till de åtta delar som Patanjalis yogasutra bygger på. Patanjalis sutra är ett verk som beskriver yoga i en väldigt komprimerad form, vägen till andlig upplysning eller högsta möjliga medvetandet.

De åtta delarna enligt Patanjali är:

Yama (självbehärskning)
Niyama (disciplin)
Asana (kroppsställningar)
Pranayama (kontroll av andningen)
Pratyahara (tillbakadragande av sinnen)
Dharana (koncentration)
Dhyana (meditation)
Samadhi (upplysning, det högsta medvetandetillståndet)

Vinyasa och andningen viktigt i ashtangayoga
I ashtangayogan förekommer något som kallas för vinyasa vilket innebär att man synkroniserar andning med rörelse. Andningen är mycket viktig i yogan och i ashtangayoga styr andningen rörelsen i en exakt ordningsföljd. Dessutom använder man så kallade bandhas, kroppslås för att öka intensiteten och värmen.
Ashtangayoga renar kroppens muskler och organ samt driver ut oönskade gifter från kroppen. Yogan sätter igång en reningsprocess där de inre organen, musklerna, nervsystemet, hjärnan och sinnena alla är delaktiga, dessutom får man en mjuk, smidig och lätt kropp av ashtangayoga.