Jag och Anusarayoga är nyförälskade. Vi hittade varandra på Bali, där jag var på ett retreat över påsken. Med Skånes, jag törs säga det fast jag bara träffat en, bästa yogalärare; Petra. Jag kommer skriva mer om retreatet senare, det förtjänar ett eget inlägg.

Vi provade många olika yogastilar, men Anusaran var formen jag föll för. Först blev jag uttråkad, Har aldrig spenderat så många timmar på att aktivera händer och fötter… Mina underarmar skakade och träningsvärken i dem var ett faktum efter första passet. När jag insett hur nyttigt det var att fokusera på grundningen byttes uttråkning mot ledsamhet. Egot fick sig en stor törn, det kändes som att jag hade gjort allting i min praktik fel. Insåg dock att det bara var att fortsätta öva och fokusera på att göra ”rätt” i framtiden.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Vår shala på Bali
Vår shala på Bali

Efter några dagar med grundning och stående poser fokuserade vi på bakåtböjningar (eller framöppningar, tycker ordet bakåtböj lägger fokus på lite fel ställe hehe..).

Många av oss har säkert känt av vår ländrygg när vi inte kunnat/orkat/vetat hur man behåller längden i ryggen i en bakåtböjning. För mig har det oftast visat sig dagen efter, då jag ibland känt av ryggen. Hade dock lärt mig att om jag bara spenderade lite tid i halasana (plogen) eller karna pidasana (öronpress pose) efter en bakåtböjning, så slapp jag ryggbesvär.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Karna pidasana
Karna pidasana

I Anusarayoga gör man inte en så kraftig motrörelse direkt efter en kraftig bakåtböjning. Istället skulle vi ligga på rygg, med böjda knän och fötterna i marken. Vi skulle med våra händer skapa en inåtsprial på översidan av låren. ”Haha.. som att det skulle räcka?! Får se vad Petra säger imorgon när jag klagar över ryggen…”tänkte jag.Ja, jag erkänner. Jag trodde jag visste bättre än min lärare. Ber om ursäkt för det Petra <3 . Petra kom och assisterade mig och efter några sekunder med hennes händer som vred mina lår skrek min rygg Halleluja!Det var den skönaste känslan jag någonsin känt i ländryggen. Så coolt.Då visste jag att jag och Anusara skulle ha en del kul ihop i framtiden.Jag använder mig alltid av de principer jag lärde mig på Bali när jag praktiserar själv, och håller på att leta efter en lärare som passar mig bra i Stockholm för att fördjupa min praktik och kunskap. Kommer skriva mer om det i bloggen!

Råder alla, framförallt Ashtangis och ni som jag som har en tendens till överrörlighet att prova på den här yogaformen. Anusarayogan har lärt mig hur jag skyddar mig själv.

Anusarayoga finns att prova på i Stockholm på;
Yogashakti
Yogayama
Inmo

Med kärlek /J

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]