Erik, läkare och utbildad yogalärare, Caroline, hälsocoach och utbildad yogalärare och Milla, akrobat och utbildad yogalärare. Funderar du på om man måste vara flexibel för att kunna göra yoga eller om du kan fortsätta äta och dricka som vanligt? I yogan är det lätt att känna sig vilse och osäker på vad som är rätt och fel. Hur man ska göra och vad man ska äta. Vad är egentligen sant? I höst anordnar yogalärarna Caroline, Milla och Erik en workshop i precis detta. Här delar de med sig av 7 sanningar och myter om yoga.

1. Jag måste vara vig för att göra yoga
Nej, du behöver inte vara vig för att göra yoga, då alla utgår från sina egna kroppar. Alla är vi skapta olika, har olika bakgrunder och livsstilar och målet är inte att kunna nå dina tår eller vara rörligast. Yoga är ett spirituellt praktiserande, den fysiska delen är enbart en del av så mycket annat som händer i kropp och själ. Som med allt annat så blir man bra på det man praktiserar och yoga kan så småningom göra dig vig men det är återigen inte målet.

2. Man måste meditera på morgonen
Det går alldeles utmärkt att meditera när som helst på dagen men för många är det lättast på morgonen, då hjärnan inte är så aktiv ännu och då intrycken är färre än senare under dagen. Dessutom sätter din meditation på morgonen en bra på början dagen men kan likaså sätta en bra grund för en god nattsömn.

3. Yogan för dig närmare dig själv
Oavsett yogaform så för yogan dig in på en resa inom dig själv, där du vänder uppmärksamheten inåt och blir mer medveten om dina önskningar, val och behov.

4. Jag kan inte göra yoga om jag är gravid
Vid graviditet är det extra viktigt med kroppslig och andlig hälsa. Däremot kan det vara svårt att börja med yoga när du är gravid eftersom kroppen förändras mycket. Om du planerar att bli gravid, börja då gärna yoga innan så att du lär känna tekniken och din kropp. Om du är gravid och vill börja med yoga, hitta en välutbildad lärare. Viktigt att tänka på är att inte göra ställningar där lägger mycket vikt direkt på magen och satt stabilisera bäckenet med musklerna kring höften. Belasta inte de raka bukmusklerna hårt, och under senare delen av graviditeten; undvik att vila liggande rakt på rygg.

5. Jag kan inte yoga, för jag kan inte sluta dricka kaffe
Du kan dricka kaffe även om du praktiserar yoga men många som yogar blir mer medvetna om vad stimuli gör med kroppen, vilken gör att ditt kaffedrickande blir ett mer aktivt val än en slentrian vana.

6. Yoga kan hjälpa mot ryggvärk
Ryggvärk beror ibland på spända muskler, svaga muskler, obalans eller dålig hållning. Allt detta kan yoga förbättra. Senare årens forskning har dock pekat på att mycket ryggvärk inte beror på någon specifik sådan skada, eller att det är fel sätt att behandla smärtan. Man har inom medicinen istället börjat använda den så kallade biopsykosociala modellen. Rätt sätt är ofta istället att lära känna kroppen bättre, och bli mindre orolig över det man känner. Här är yoga helt fantastiskt! Däremot ska du inte på egen hand behandla ryggproblem med domningar i benen eller utstrålande smärta. Om du har det, gå till en läkare eller direkt till sjukgymnast innan du börjar yoga.

 7. Framåtfällningar har en lugnande effekt
Det beror helt på hur du praktiserar dina framåtfällningar. Ofta gör framåtfällningarna att du tittar ner i golvet. Det ger en inåtblickande känsla, du fokuserar ner i golvet och inte på det runt omkring dig. Dessutom lägger vi ofta andningen längre ner i magen vilket lugnar nervsystemet.

Skrivet av: Caroline M Smith, Milla Floryd och Erik Myrberg

Yogans sanningar och myter – en workshop den 19-20 oktober i Göteborg
I denna unika helgworkshop får du möta Erik, läkare och utbildad yogalärare, Caroline, hälsocoach och utbildad yogalärare och Milla, akrobat och utbildad yogalärare. De kommer att dela med sig av sin kunskap och sin mångåriga erfarenhet för att reda ut vad som är sant och vad som är osant om yoga.
Läs mer på Yoga Yum eller på eventet på Facebook. Anmälan görs till msmith.caroline@gmail.com