Home Frågor & SvarBlandade frågor 5 frågor från en yoganybörjare

5 frågor från en yoganybörjare

by Leia

Fråga yogalärarna om yoga

Fråga:
Jag har tränat hela mitt liv. Jag har alltid gillat actionfyllda aktiviteter som crosstraining, boot camp, military training, body pump etc. Några få ggr har jag provat yoga men bara blivit stressad av att det går så långsamt och att alla andas så högt…Nu har jag dock kommit till en fas i mitt liv när jag inser att det kanske är precis yoga jag behöver. Jag har börjat bli sjuk oftare, jag har börjat gå hos sjukgymnast för problem med smärta i skulderbladet, min tandläkare säger att jag börjat gnissla tänder. Ofta kommer jag på mig själv att bita ihop och hålla andan. Mitt livsmotto har på något sett varit det perfekta, göra så mkt som möjligt på kortast tid osv. Nu vill jag komma ner i varv, hitta tillbaka till mig själv, sluta ha ont osv. Jag har några frågor: 

1. Vilken yogaform ska jag börja med?
2. Är tex klasserna på SATS bra? ( Där är jag medlem).
3. Tips på någon bok om yoga för nybörjare?
4. Hur ofta ”ska” man yoga?
5. Vad ska jag kombinera det med för att få komplett träning styrka/kondition för hela kroppen?

Så tacksam för all hjälp jag kan få att förändra min hälsa till det bättre.

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Carolina

Svar:
Härligt att du är nyfiken på att börja få in mer yoga i ditt liv. Det kan definitivt både öppna upp och få dig att komma i kontakt med din kropp mer, hitta tillbaka till dig själv och utmana dig att se förbi dina föreställningar om allt som har med det perfekta och bästa att göra!

1. Go the simple way! Börja där du är och med det du har. Det är alltid bäst när man ska börja göra något nytt och få in nya vanor i sitt liv. För att öka chanserna att de ska bestå. Eftersom du redan har kort på SATS tycker jag att du ska börja prova den yogan som finns där först och främst.

2. Jag har aldrig gått på SATS själv och det är nog som på de flesta gym att klasserna varierar mycket beroende på yogalärare/instruktör. Vissa har en helgutbildning eller kanske gått SATS egen yogainstruktörskurs medan andra mer dedikerade lärare kan ha gått massor av utbildningar. Hur som helst är det viktigaste: om de kan ge dig något så är det bra! Mår du bättre när du går därifrån, har du kommit ner i varv eller hittat tillbaka till dig själv eller kanske har lite mindre värk som du önskade? Då är det en yogaklass som du ska fortsätta gå på, annars är mitt råd att prova någon annan lärare där. Börja med det!

3. Yoga böcker. Hmm, det finns så otroligt många men vill man ha grundläggande böcker för att börja med yoga så kan jag rekommendera Josephine Selander och Ulrica Norbergs böcker. De finns även på sajten YOGOBE där du kan yoga med dem hemma. (Jag har jobbat på Yogobe och har ett samarbete med dem och kan erbjuda alla mina läsare att prova på att yoga hemma gratis under 14 dagar Klicka här för att prova yoga hemma!)

4. Det beror på hur ditt liv ser ur och mycket mycket tid du har och för vad. Lite yoga varje dag är alltid bra,  man brukar säga att det är bättre att få in lite yoga varje dag än 90 min en gång i veckan, oavsett om det bara är lite andningsövningar, en kort stunds meditation eller lite solhälsningar.

5. Lägg till yogan i ditt ”vanliga liv” och fortsätt med de aktiviteter som crosstraining, boot camp, military training, body pump etc som du brukar träna annars. Då får du en bra kombination av träning. Du skriver att du kan träna 2-5 gånger/vecka. Kanske kan du lägga in yoga 2 gånger i veckan och träna som du brukar de andra gångerna eller lägga in lite yoga efter någon av de andra träningspassen. Börja smått och se hur det känns! En gång i veckan på gymmet kan vara en fantastisk början och det räcker. 

Lycka till!

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer