Home Om yogaYoga Hemma 3 enkla yogaövningar att göra varje dag

3 enkla yogaövningar att göra varje dag

by Leia

 

I yogan kan du hitta övningar och metoder för alla behov, oavsett om du vill ha en bra start på dagen, behöver en paus under dagen eller vill ha en skön nedvarvning på kvällen. Här delar yogaläraren Elena von Dönhoff, som driver yogastudion CapeYoga med sig av tre enkla yogaövningar som du kan göra i din vardag.

1) Solhälsningar
Bästa all-round-övningen när man inte har så mycket tid.
Hjälper cirkulationen och motverkar tröghet. Du aktiverar och sträcker ut hela kroppen, mår bra direkt!

Gör så här:
Stå i bergets position, rak, med fötterna ihop. Hitta balans och avslappning.
1. Andas in och sträck armarna upp
2. Andas ut och böj kroppen framåt
3. Andas in, för höger ben bakåt
5. Andas ut och för andra benet bakåt, sträck sittbenen upp, tryck handflatorna mot mattan, låt huvudet hänga (hunden)
5. Andas in till en planka (high push-up)
6. Andas ut, kom ner och lägg magen på mattan
7. Andas in lyft på överkroppen (kobra)
8. Andas ut res upp bakdelen, sträck sittbenen upp, tryck hälarna ner och behåll positionen i tre andetag
9. Andas in kliv fram med höger ben, sätt foten mellan händerna
10. Andas ut, kom fram med andra foten böj kroppen framåt
11. Andas in, kom till stående sträck armarna upp
12. Andas ut, sätt handflatorna ihop och dra ner framför bröstkorgen.
Upprepa övningen 3 gånger till.

Trädets position
2) Trädet

En klassisk balansövning som ”tvingar” oss att fokusera, att lugna ner utspridda tankar och nervös energi.
Denna position kan få dig att känna dig lugn, stark och hjälpa dig att skilja mellan vad som är viktigt och vad som inte är det. En fantastisk övning när du vill koncentrera dig.

Gör så här:
1. Stå på ett ben.
2. Vinkla andra benet och dra fotsulan upp på insidan av stående benet.
3. Sätt ihop händerna framför bröstkorgen.
4. Efter några andetag, när du känner dig stadig och mer balanserad, byt sida.

 

 

3) Andas
När vi är stressade andas vi snabbt och ytligt. Vi får en sämre syresättning, blir nervösa och retliga. Genom att förändra vår andning kan vi snabbt må mycket bättre. Bara några minuter av djup andning gör en enorm skillnad i vardagen.

Yogaövning: Andas och må bättre

Gör så här:
1. Sätt dig med rak rygg, slut dina ögon och slappna av ansiktet, axlarna, mage, och höfter.
2. Observera hur du andas.
3. Ta längre, långsammare och djupare andetag. Se till att inandningen och utandningen är lika långa: börja räkna upp till 5 både när du andas in och ut.
4. Efter ett tag märker du hur andningen blir långsammare, då kan du öka och räkna upp till 7 när du andas in och ut.

Elena har även skrivit: ”Så hanterar du vardagsstressen med yoga”

Yogaläraren Elena von DönhoffMer om Elena
Elena von Dönhoff är 43 år och bor med sin man och sina fyra barn på Lidingö i Stockholm. Där driver hon yogastudion CapeYoga. Elena är utbildad i Ashtanga Vinyasayoga, certifierad Kundalini- och Yin Yoga-lärare och basen i hennes yoga är att kombinera rörelse med mindfulness. Elena älskar bra musik till klasserna, meditation, filosofi, mytologi och mantra. För mer info se: www.capeyoga.se.

Fotograf: Juliana Wiklund.

Du kanske också gillar:

Vi använder cookies för att förbättra och anpassa upplevelsen samt för att analysera besökstrafiken. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies. Jag godkänner Läs mer