Yogapositionen trädet - VrkasanaVrkasana som trädets position kallas på sanskrit är en balansövning som kan ge ökad koncentration, fokus och ett lugnare och mer stabilt sinne. Precis som ett träd som står stadigt med rötterna nedåt behöver vi ha en stadig grund för att kunna växa uppåt och behålla vår stabilitet när det blåser hårt och livet är utmanande. Denna position sägs kunna lära oss att stå stadigt oavsett vad som händer utanför oss. Trädet position lär oss också att våga tappa balansen ibland och våga hitta den igen. Den sägs även kunna förbättra vårt självförtroende.

Effekter:
– Stärker lår, vader, anklar och rygg
– Stretchar ljumskar och insida lår
– Övar upp din balans
– Ökar förmågan att koncentrera sig
– Sträcker även ut bröstet och axlarna
– Sägs förbättra självförtroendet

Så gör du:
1. Stå i Tadasana med armarna hängande längs sidorna.
2. Skifta över vikten till vänster fot och lyft upp höger fot och sätt fotsulan mot insidan av vänster lår. Eller vaden om det passar dig bättre men akta knäet. Pressa foten mot låret och låret tillbaka mot foten.
3. Pressa ned vänster fot i marken och bli medveten om din höft. Här vill ofta ena höften lyfta lite uppåt, sträva efter att försöka få höfterna parallella.
4. Förläng svanskotan och sträck dig uppåt. Om du vill kan du lägga en hand på huvudet och pressa upp mot den för att förlänga kroppen lite mer.
5. För samman handflatorna i Anjali Mudra framför bröstet och fäst blicken på en punkt framför dig.
6. Stanna kvar här eller sträck upp armarna på en inandning. Tänk på att slappna av i axlarna och dra ner skulderbladen.
7. Stanna här i cirka 30 sekunder till en minut.
8. Kom tillbaka på en utandning och upprepa med andra benet.

Att tänka på i positionen:
Rota ner svansbenet
Parallella höfter
Hitta balansen mellan grundning och längd
Du kommer aldrig vara helt stilla, det behövs alltid lite rörelse för att kunna balansera i trädets position.

Modifiering och varianter
Om du inte kan ta foten till insidan lår kan du ha den på vaden eller balansera med tårna i marken och hälen upp mot ankeln.
En annan variant är att ha ryggen mot en vägg eller hålla i något tills du övat upp din balans.
Vill du utmana dig själv ännu mer så slut dina ögon, så mycket svårare att hålla balansen då.