Yoga kan minska risken för Alzheimers & förbättra minnet
Nu visar en ny studie från usa att yoga och meditation har mer fördelar än “vanlig minnesträning” och bromsar utvecklingen av demens och Alzheimers. 
Studien som publicerades den 10:e maj i the Journal of Alzheimer’s Disease är den första där man jämför yoga och meditation med minnesträning.

Problemen minimeras med yoga

Att träna hjärnan har visat sig minska förlusten av kognitiva färdigheter som signalerar uppkomsten av demens och Alzheimers sjukdom. Studien visade att yoga och meditation kan hjälpa till att minimera de kognitiva och emotionella problem som ofta föregår Alzheimers sjukdom och andra former av demens.

Helen Lavretsky, professor på UCLA i Los Angeles, och Harris Eyre, doktorand på Australiens Universitet i Adelaide, står bakom studien som publicerades i 10 maj 2016 i tidningen the Journal of Alzheimer’s Disease, säger så här:

”Memory training was comparable to yoga with meditation in terms of improving memory, but yoga provided a broader benefit than memory training because it also helped with mood, anxiety and coping skills.”

Så gick studien till:

Studien bestod av en grupp på 25 deltagare som delades in i två grupper, en som gjorde “vanlig minnesträning” och en som gjorde yoga och meditation. Alla deltagare var över 55 år och hade tidigare upplevt minnesproblem, som tendenser att glömma namn, ansikten, möten eller att tappa bort saker.

Kundaliniyoga & Kirtan Kriya

Yoga och meditationsgruppen gjorde Kundaliniyoga en timme per vecka i 12 veckor och 20 minuters Kirtan Kriya meditation per dag. Kirtan Kriya sägs ha praktiserats i hundratals år i Indien som ett sätt att förhindra kognitiv försämring hos äldre vuxna. 
Den andra gruppen tillbringade en timme i veckan med ”minnesförbättrande utbildning” och tillbringade 20 minuter per dag med att göra minnesövningar under 12 veckor. Inga väsentliga relevanta skillnader konstaterades i deltagarens fysiska hälsa som skulle kunna påverka studien.

Vad visade resultatet?

Efter 12 veckor såg forskarna liknande förbättringar bland deltagarna i båda grupperna när det gäller verbala minnesfärdigheter – som spelar in för att komma ihåg namn och listor med ord. 
De som hade praktiserat yoga och meditation hade bättre förbättringar när det gäller visuella minnesfärdigheter, som spelar in när det gäller att minnas platser och att hitta rätt när man går eller kör. 
Yoga- och meditationsgruppen hade också bättre resultat när det gäller att minska depression och ångest och större motståndskraft mot stress.

”If you or your relatives are trying to improve your memory or offset the risk for developing memory loss or dementia, a regular practice of yoga and meditation could be a simple, safe and low-cost solution to improving your brain fitness”, säger Lavretsky.

Läs hela artikeln här!