Att yoga regelbundet kan förbättra stämningen och ge ett uppsving för ditt välbefinnande, säger forskare från det amerikanska National Institutes of Health (NIH).

Yoga kan användas för att minska stress, men kan även minska både hjärtfrekvens och blodtryck. Dessutom kan yoga öka din lungkapacitet. Tidigare studier har även visat att yoga är effektivt vid ångest, depression och sömnlöshet.

Yoga ökar nivåerna av GABA
I denna studie, som syftade till att se sambandet mellan yoga och en ökad nivå av gamma-aminobutyric (GABA) och minskad oro, har man tittat på 2 olika grupper av friska personer under en period av 12 veckor. Medan deltagarna i den första gruppen utövade yoga tre gånger i veckan i en timme, gick den andra gruppen långa promenader. Hjärnan hos alla deltagarna undersöktes med magnetkamera (MRS) i början och slutet av forskningen. Resultatet visade att GABA nivåerna ökade hos gruppen som utövade yoga.

Yoga minskade ångest och humörsvängningar
Deltagarna var också ombedda att rapportera hur de mådde innan och efter. Resultatet visade att deltagarna i yoga-gruppen rapporterade en enorm minskning av ångest och humörsvängningar, jämfört med promenader gruppen.

Yoga som potentiell terapi
Forskarna anser att studien tyder på att yoga bör ses som en potentiell terapi för vissa psykiska störningar. NIH uppmanas att tillhandahålla ännu mer stöd för yoga forskning, trots det faktum att yoga introducerades av hinduismen, har det blivit en bra källa till hela världen, sade hinduiska statsman Rajan Zed, i ett uttalande i Nevada (USA ) idag.

Studien visas online på ”Journal of Alternative and Complementary Medicine.”