Per Söders liv präglade under 40 år av migrän och huvudvärk. Med hjälp av enkla yogaövningar lever han nu ett huvudvärksfritt liv och hjälper andra att göra detsamma.

Per Söders liv präglades under 40 år av migrän och huvudvärk. Med hjälp av enkla yogaövningar lever han nu ett huvudvärksfritt liv och hjälper andra att göra detsamma.

Per Söders liv präglades under 40 år av migrän och huvudvärk – tills han upptäckte yoga. Sedan dess har de enkla övningarna hjälpt honom till ett huvudvärksfritt liv. Idag är han själv yogalärare och hjälper andra att ta kontrollen över sin värk. Nu lanserar Per Söder tillsammans med Yogobe en onlinekurs mot migrän och huvudvärk – 22 veckor till ett huvudvärksfritt liv.

Rekommenderad läsning: Yoga mot migrän på Efter tio

– Det jag vill förmedla är att man faktiskt kan göra något åt sin huvudvärk. Jag vill motbevisa att det är en livslång sjukdom som gör att man behöver medicinering. De som gör sin läxa brukar bli hjälpta, säger Per Söder, som även är författare till boken Migränyoga: bli fri från huvudvärk med yoga & ayurveda.

Om huvudvärk och migrän

Tidigare ansåg man att spänningshuvudvärk orsakas av muskelspänningar runt skallen eller i nacken. Dock har det visat sig att inte alla som får huvudvärk har spända muskler, och därför kallas värken numera också huvudvärk av spänningstyp. Ofta ligger stress, oro eller felaktiga arbetsställningar bakom huvudvärken. Andra vanliga orsaker är synfel och problem med tänder eller käkleder. Migrän innebär återkommande anfall av svår, sprängande eller dunkande huvudvärk i ena eller båda huvudhalvorna. Samtidigt mår du illa och är överkänslig för ljud och ljus. Om man inte behandlar migrän kan den finnas kvar i två till tre dygn, men oftast i 12-18 timmar. Utlösande faktorer kan vara stress, hormonsvängningar under menstruationscykeln och vissa födoämnen.

Fördelar med yoga mot huvudvärk

Ökar din självkännedom
Skapar lugn och ro fysiskt, mentalt och själsligt
Ökar blodflöde till hjärnan och syresättning
Minskar effekten av vardaglig stress
Ger djup avslappning och bidrar till mental balans
Förebygger migränanfall och spänningshuvudvärk
Övningarna kan akut lindra eller stoppa huvudvärk

Vill du veta mer om migrän och huvudvärksskolan online?

Den består av övningar, föreläsningar och videovägledning av yogaläraren Per Söder och Yogobe. Kursen passar alla med huvudvärk, oavsett tidigare kunskaper inom yoga. Syftet med den 22 veckor långa kursen är hjälpa människor att bli helt fria från migrän eller kronisk spänningshuvudvärk. Mer information hittar du hos Yogobe.com

* Inlägget är ett omskrivet pressmeddelande från Yogobe.