Yin yoga - halv hund med props. Foto: Matina Tsogas

Yin yoga – ett möte mellan kropp och sinne

– ”Yin yoga för mig är att verkligen landa i mig själv. Att lyssna till kroppens signaler och acceptera dem. Samtidigt är det en utmaning till att släppa taget om viljan att prestera, ge mig själv chansen att bromsa in och bara landa i nuet. En frizon för mina sinnen. I just love it”, säger yogaläraren Isse Magnusson. Här berättar hon mer om yin yoga och alla dess fantastiska effekter.

Prova Yin yoga hemma: ”Yin yoga – 4 positioner som gör dig lugn”

Yinyogan är en stillsam form av yoga. Långsamt och med stor närvaro är den ett möte mellan positionering av kroppen och meditation. Vi använder oss av ett fåtal positioner som vi håller passivt (i avslappning) under lång tid. Detta gör att vår uppmärksamhet vänds inåt och vi övar oss på att tillåta det vi känner här och nu. Främst är det området kring ljumskar, höfter och ryggens nedre del som positionerna riktar in sig på, men hela kroppen påverkas. Yinyoga främjar vår rörlighet, smidighet, blodcirkulation och de inre organen. Även kroppens energikanaler påverkas, likaså ökar den kroppens ledvätska.

Det huvudsakliga målet med utövande av Yinyoga, är att skapa ett större flöde i vår bindväv. Den är, hos flertalet av oss, allt för tight och sänker därför vår genomströmning av livskraft.

Bindväven finns i och omkring bland annat alla våra muskler.
Våra muskelfästen består till nästan 100 % av just bindväv. Den är inte lika töjbar som muskelvävnaden, utan mer fast och stel. Men den har elasticitet och kan töjas, långsamt… Bindväven går inte att forcera, den behöver tid och ditt tålamod.

Därför är Yinyogan utformad, med tanke kring tålamod, på att låta bindväven sakta men säkert ge med sig och släppa greppet om oss. Därför håller vi positionerna under en längre stund och i total stillhet. Stillheten och avslappningen i sig är viktig. Så fort vi rör oss, aktiveras muskeln och kontakten med bindväven går förlorad.

Att stanna i total stillhet… kan låta lättare än vad det är. Snart börjar tankarna att åka runt som popcorn. Flyktreflexerna ut ur positionen pockar på din uppmärksamhet. De kallas vrittis, de där tankarna som vill styra dig bort från det obehagliga. För att hjälpa dig själv att orka stanna, här och nu, använd dig av ett medvetet andetag, till exempel 8:an.

Det som kändes helt okej igår, kan vara helt omöjligt idag.
Så kommunicera med din kropp och var rädd om den. Låt kroppen få den tid som behövs. Det är du värd. Genom att lyssna in kroppens signaler, när vi intar de olika positionerna, lär vi oss att acceptera våra kroppar och dess dagsform. Att aldrig gå längre än kroppen klara av.

Lagom & aldrig smärtsamt
Du hittar ditt läge i positionerna genom att gå så långt att du känner en ”lagom” stretch. Tänk på att alltid gå in i positionerna genom att fälla kroppen från höft, med rak ryggrad, innan du rundar in och slappnar av.
Det ska aldrig vara huggande smärtsamt eller outhärdligt. När du hittat in i positionen, ska kroppen kunna slappna av och stanna i stillhet under 3-5 minuter. Under hela tiden kommer du känna hur bindväven långsamt släpper efter. Blir det smärtsamt, backa. Släpper bindväven efter och du förlorar den stretchiga känslan, gå lite längre in i positionen.
Om andetaget blir ansträngt eller musklerna spänns, om flykttankar ut ur positionen börjar komma, då har du gått för långt och förlorat kontakten med din bindväv. Backa då tillbaka och kom tillbaka in i stillheten.

Yogaläraren Isse Mangusson har yoga för alla åldrar, undervisar i Tullinge och Grödinge. Håller workshops och föreläsningar kring att yoga med stor eftertanke kring så väl kropp som knopp. Hon är författare av yogaböcker/häften, barnböcker och skönlitteratur. Skräddaren som slog sig på att producera yogaprodukter för välbefinnande på yogamattan. Vill du veta mer om henne eller beställa hennes häften om yoga gör du det på via hemsidan, www.isse.nu