Veckans yogalärare Marian Papp

Fotograf: Birger Andren

Marian Papp är inte bara yogalärare utan även doktorand och forskar på yoga. Hon yogar oftast utan yogamatta och tar hjälp av redskap som hon hittar omkring sig. Yogan har gett henne verktyg för återhämtning, stärkt hennes kontakt med intuitionen och framför allt gjort att hon orkar mer på ett mycket effektivt sätt
. Här berättar hon mer om yogan och hur den har påverkat hennes liv.

Yrke: Yogalärare och yogaforskare
Fritidssysselsättning: Bergsbestigare, terränglöpare, trädyogare och naturälskare
Stad: Stockholm
Yogastil: Funktionell hatha yoga/evidensbaserad yoga (min bas är inom Iyengar)
Vart kan man yoga med dig: Stockholm/Ornö/Västkusten/via mina hemprogram som man beställer via webben.
Favoritposition just nu: Vasistasana
Senaste bok eller film: Emergence of yoga

Hur kom du in på/började med yoga?

På Nya Zeeland höll jag i dance aerobics och klassen efter mig var det alltid massa yogisar som såg så himla seriösa ut. De bjöd in mig att delta på klassen och sa ”you can come to yoga for free since you work here”, det tog lång tid innan jag vågade mig in på klassen, men till min förvåning så var det riktigt bra och jag kände det mentala lugnet i kombination med att det var en fysisk yoga. Det har betytt väldigt mycket för mig denna första klassen och det kändes som att jag fick en helhet i mitt liv. Har alltid tränat annat, sprungit, dansat och klättrat i berg. Yogan har gett mig verktyg för återhämtning, ökat kontakten med min intuition och framför allt gjort att jag orkar mer på ett mycket effektivt sätt
.

Veckans yogalärare Marian Papp

Fotograf: Birger Andren

Har du någon livsslogan, citat eller mening som du lever efter?

”If you dont use it you loose it.”

Undvik att vara för bekväm, det är bekvämligheten som har skapat många av våra fysiska och mentala sjukdomar idag.

Hur gör du för att reconnecta med dig själv när livet är svårt?

Går långa promenader i fin terräng och längs med kustremsor i kombination med yogaövningar utomhus mycket, att kliva upp i ett högt träd och vistas på platser med mycket energi som stora mäktiga öppna platser, på bergstoppar och på stora fjärdar på skridskor höjer mig otroligt. När min mamma gick bort gick jag 6 timmars promenader i lugn takt i terräng med någon att prata med och ibland ensam, fungerar jättebra för mig när man har sorg.

Hur yogar du utanför mattan?

Jag yogar oftast utan matta! Ha ha nej men jag gör andningsövningar när jag cyklar eller vid andra transporter men att vistas i bergen veckovis är verkligen yoga och medveten närvaro för mig. Speciellt på våra vinterturer där man bor ute i bergsområden drar pulka och tältar i snön, man har väldigt lite med sig och det är knäpptyst det får man verkligen återhämtning av samtidigt som det hela är en utmaning och man lär sig mer om sig själv hela tiden.

Veckans yogalärare Marian Papp

Fotograf: Birger Andren

Vilka är ditt bästa råd till någon som vill börja med yoga?

Prova några gånger innan du bestämmer dig, den stil som passar beror på vad du behöver, oftast om man är en fysisk person passar inte alltid en superlugn form av yoga, man har sett att man får en bättre avslappning efter en fysisk yogaklass jämfört med en lugnare vilket jag tycker stämmer bra. Själv använder jag en del intressanta redskap, håller mina flesta klasser i gymnastiksalar och använder mycket ribbstolar bl.a, nuförtiden använder jag mycket filt istället för mattan

Hur har yogan ditt liv på ett positivt sätt?

Lugnet i kombination med ökad energi, förut var jag mer rastlös, jag kan nu lätt låta saker som upprör mig ”rinna av” och släppa det.

Några saker som du lärt dig av yoga?

  1. Man behöver inte göra yogaposen perfekt, det är närvaron och lyssnandet som är det viktiga.
  2. Jämför inte dig med andra, håll fokus på dig själv.
  3. Lev fullt ut alltid, våga ta risker
  4. Livet är kort våga vara annorlunda
Veckans yogalärare Marian Papp

Fotograf: Birger Andren

Hur tar du yoga utanför mattan?

Tar yogan med mig överallt, hela mitt hus är fullt med olika platser där jag kontinuerligt gör yoga, jobbar mycket hemma med forskningen (tur det folk skulle nog reagera om de såg hur jag står vid datorn) och tar pauser hela tiden med yogaövningar och funktionella balansövningar med yoga som bas (jag kör jag en hel del olika balanssekvenser som gör att jag håller ihop för att orka göra långa klätterturer)
.

Vilket är det bästa rådet du någonsin fått?

”Be your own teacher” från Praschant Iyengar..


.

Vem eller vilka inspireras du av?

Min största inspiration fortfarande är Mande White som jag fick yoga med 6 timmar om dagen, superstark energi och varje morgon tränade vi 3 h och sedan 3 h till på eftermiddagen. Hon har 20 klasser i veckan och är över 70, puh där ligger man i lä. Hennes klasser är stenhårda! Fått mycket inspiration av ett antal framför allt Iyengaryogalärare, de har stor kunskap men ibland kan de vara lite begränsande. Det är bland annat där jag fått min grundinspiration och där jag utarbetat effektiva yogaprogram som har legat till grund i min forskning
.

Vad älskar du mest med yoga?

Variationen av poserna och det har stimulerat min intuition till att tänka mer fritt och våga prova helt utflippade yogaposer som jag tror att ingen någonsin gjort förut
.

Veckans yogalärare Marian Papp

Fotograf: Birger Andren

Vad gör du när du är stressad och behöver energi?

Inversioner naturligtvis

.

Om du fick bjuda vem du ville på middag, vem bjuder du, vad bjuder du på och vad pratar ni om?

Holger Cramer, han bara spottar ut forskningsrapporter och metaanalyser för tillfället, vi pratar om yogaforskning och jag bjuder på vegetariskt, kanske en mixad soppa på jordärtskockor, sockerärtor och morrötter, beror lite på årstid, sommaren skulle jag bjuda på en fräsch sallad kanske.

Vill du veta mer eller yoga med Marian Papp?

Hon har en fördjupningskurs 3-8 Juli i Stockholms skärgård med naturaktiviteter och trädyoga. Marian är doktorand och forskar på yoga, hon planerar att disputera i början av 2017, hon håller kurser privat, företag och på Karolinska Institutet, i vår kommer hon även hålla yogautbildningar på APC (akademiskt primärvårdscentrum) som är en del av Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting. Du som har landstingsavtal kan gå kursen rabatterat och i mån av plats kan övriga gå. Första dagen kommer vara i maj.
Läs mer på hennes hemsida marianpapp.se

Facebook: funktionelldynamiskhathayoga
Instagram:marianpappyoga