Yogaläraren Linda Wikström
Yogaläraren Linda Wikström driver yogastudion Veda i Växjö. Yogan är en stor del av hennes liv. Den ger glädje och påminner henne om allt hon har att vara tacksam för. Yogan gör också att hon håller sig fokuserad, närvarande, och att hon får perspektiv på saker i livet. Här delar hon med sig av hur yogan har påverkat hennes liv, insikter hon fått på vägen, tips till nybörjare och yogan i sitt liv.

Yrke:  Yogalärare, driver Yogastudion Veda i Växjö( Ayuvedisk rådgivare och massageterapeut)
Stad: Växjö
Yogastil: Asthanga Vinyasa yoga
Vart kan man yoga med dig: På min yogastudio Veda i Växjö & på yogaretreat lite varstans. Närmast i Portugal i april
Favoritposition just nu: Shavasana
Senaste bok eller film: Började just med ”Den hemliga historien” med Donna Tartt, fick rekommendation av min svägerska. Verkar spännande. Annars blir det mest yogamanualer..

Hemsida: vedayoga.se
Facebook: vedayoga

Hur kom du in på yoga?

Simmande konstsim (på elitnivå) under många år, då och då fick vi tillfälle att även prova lite andra träningsformer och olika former av mentalträning/mindfulness. Gillade yoga direkt. Först för att det var enkelt för mig rent fysiskt att fälla, böja och vrida, sen för djupet, lugnet och fokuset jag fick och får.

Yogaläraren Linda Wikström. Foto: Natalie Johansson

Foto: Natalie Johansson

Vad betyder yoga för dig?

Yoga håller mig och fokuserad och närvarande, hjälper mig att få perspektiv på saker i livet. Gör att jag mår bra i min kropp med minskad smärta och mer balans mellan min flexibilitet och styrka. Yoga gör mig glad och påminner mig om allt jag har att vara tacksam för.

Har du någon livsslogan, citat eller mening som du lever efter?

Jag gillar kloka människors reflektioner och fastnar ofta i ett citat under en period, sedan hittar jag nåt nytt och tänker ”wow, jaa, så där är det” å så tänker jag på det ett tag, sen hör jag nåt nytt klokt och så fortsätter det…nu senaste tiden har jag både själv tagit in och citerat  på mina klasser Petri Räisänen’s ord om hur vi kan tänka i vår practice (och resten av livet): ”Don’t think, relax your body and breathe deeply”…

Hur gör du för att hålla dig grundad, lycklig och i balans?

Lycklig och grundad och i balans tror jag inte man ska vara hela tiden, det tror jag är omöjligt och inte heller nåt att sträva efter. Alla känslor måste få vara ok, även det där jobbiga. När livet är svårt tar jag hjälp. Hjälpen av familj och vänner med det jag behöver t.ex goda råd, tystnad, sällskap, kramar, en axel att luta sig mot eller gråta vid. Jag tar hjälp genom att möta mig själv & det jag känner på min yogamatta, och så har jag upptäckt att promenader ute i naturen är väldig helade för mig. Och att fuldansa till ngn ösig låt, och bada badkar…inte samtidigt dock!

Hur yogar du utanför mattan?

Jag försöker tänka på Ashtanga yogans 8 vägar i min vardag. Att agera och handla utifrån dessa tankar gentemot mig själv och andra.

Yogaläraren Linda Wikström. Foto: Natalie Johansson i Uppåtgående hund

Foto: Natalie Johansson

Vilka är ditt bästa råd till någon som vill börja med yoga?

Bara gör det. Boka in dig på en klass som låter kul/lugnande/spännande/avslappnande beroende på vad du nu vill prova. Du behöver inte kunna nåt för att testa! Det är ju det du ska lära dig. Ge det några gånger och ha i bakhuvudet: Don’t think, relax your body and breathe deeply..

Hur har yogan har påverkat ditt liv?

Jag har fått bättre balans i min kropp mellan styrka och rörlighet. Tidigare var jag väldigt flexibel men saknade både muskelkraft och teknik att hålla tillbaka, samt översträckte även vissa leder. Jag har lärt mig att inte gå till ytterlägen utan att det är ok att ”bara vara” både fysiskt och mentalt.. Jag har fått så många verktyg till att hantera sorg bättre, både min egen och andras. Jag har mött och möter många  människor som gett och ger mig väldigt fina insikter. Stor tacksamhet känner jag inför yoga.

Vilka är de största insikterna som du fått under din yogaresa?

”Don’t think, relax the body, breathe deeply”, hahahaha. Där har vi det igen! Nä, men ärligt talat, det ligger ju så mycket i det där. Att inte vara så himla mycket uppe i huvet hela tiden, utan att landa i kroppen istället, vi har en klok inre kärna! Att känna inåt vad vi mår bra av och välja utifrån det.. Istället för att rikta fokus och energi på det vi är rädda för. Det gäller ju likaså att inte fastna i vår egna lilla bubbla i livet och tro att allt kretsar kring vår egen person, utan att se utanför sig själv vad man kan hjälpa andra med. Hur kan jag få någon annan att bli glad, trygg och känna sig sedd och älskad? Hur kan jag påverka i samhället?

Hur kan man leva ett yogiskt liv?

Ja, men det är väl det. Att inse att ens egna practice inte handlar om vilken yogaställning man håller på med eller hur länge man kan hålla den, utan att försöka göra sin practice meningsfull för andra. Alltså: vad lär yoga mig egentligen och hur kan jag sprida det jag lärt mig till andra?

Vilket är det bästa råd du någonsin fått?

Som sagt, jag gillar att lyssna och läsa kloka människors ord och låta dom sjunka in, så jag fortsätter addera goda råd till min lista hela tiden. Just nu gillar jag att fokuera på attt: ”jag har tid”. Ibland när jag har mycket att göra blir jag stressad och då känns det som att tiden upphör eller krymper på nåt sätt. Om jag bara upprepar ”jag har tid” för mig själv, känns det som om jag istället saktar ner allt, jag blir cool igen och kan ta en sak i taget..

Hur ser yogan ut i ditt liv?

Ja, yogan är ju minst sagt en stor del av mitt liv. Jag yogar på min fritid, på min arbetstid och på min semester hahaha. Jag läser hela tiden om yoga, jag tittar på yogaklipp, jag håller massor av klasser, jag planerar nya roliga yogagrejer  och jag reser runt för att träffa olika yogalärare. Hahaha, total yoganörd alltså!

En dag i  mitt liv kan se ut så här:

Väcker mina 2 barn, gosar, käkar frukost och får iväg dom till skola & förskola, åker till yogastudion och gör min practice där, håller en klass, äter lunch, tar en promenad, förbereder kvällsklasser/kurser, svarar på mail, fixar i studion, käkar ngn mellis, håller kvällsklasser och åker sedan hemåt för att softa i soffan med min man och gosa & natta barn. Går ofta och lägger mig rätt tidigt, gärna efter ett varmt bad (där det många gånger har hänt att jag läst ngn yogatidning eller bok och fått någon ny ide eller insikt till kommande klasser eller livet i allmänhet.)

 Yogaläraren Linda Wikström. Foto: Natalie Johansson

Foto: Natalie Johansson

Vad hittar man alltid i din kyl?

Ost! Som jag inte alls mår speciellt bra av men inte kan sluta äta (inte ens när jag köper tråkig, smaklös ost som barnen vill ha). Avokado har jag oxå alltid hemma.

Vem eller vilka inspireras du av?

Jag inspireras av många. Listan blir lång om jag skulle dra upp alla dom! Om vi snackar yoga så inspireras jag av mina fina kollegor & elever! På lärarsidan så inspireras jag oxå av David Swenson, Richard Freeman, Manju Jois, Petri Räisänen, Michael Stone och Anna Bjärkvik.

Vilken yogaposition utmanar dig mest och varför?

Det där skiftar ju hela tiden. Just precis idag så utmanade jag mig själv med att göra Mayurasana, Nakrasana och Vatayanasana, de tycker jag är knepiga. Passar på eftersom jag är med en av mina lärare nu, David Swenson, här i Oslo och kan få assistans, goda råd och glada miner 🙂 Att göra drop-backs tycker jag är helt underbart skönt, samtidigt som jag har en sån rädsla över att sträcka armarna över huvudet och falla bakåt! Det utmanar mig: att tillåta rädslan, känna in vad som är ok att göra idag och när det är bättre att hoppa över vissa saker och göra annat istället.

Om du fick bjuda vem du ville på middag, vem bjuder du, vad bjuder du på och vad pratar ni om?

Ja, här skulle jag ju kunna säga någon klok yogaguru eller världsledare men eftersom jag är iväg och saknar familjen lite så vill jag såklart bjuda dom på middag! Det får bli thai-take away så jag kan spendera tiden med dom istället för att laga mat hehe. Å vi pratar om superhjältar, tappade tänder, coola gitarr-riff och om det finns liv efter döden, allt i en salig blandning.