Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

När veckans yogalärare och mamma Alexandra Arcari Gimdal började yoga mådde hon inte bra. Hon var missnöjd med sig själv, sitt liv och sökte efter något annat.  Idag är yoga – Meditation och Asana som syre och vatten för henne. Här berättar hon om yogan i sitt liv, hur den förändrat hennes liv, det bästa rådet hon någonsin fått som gör livet lite lättare och mycket mer.

Yrke: Yoga instruktör och dokumentärfilmare.
Stad: Göteborg.
Yogastil: Hatha Yoga & Ashtanga Yoga.
Håller yogaklasser på: Hagabadet, Fysiken, Fitness24seven och World Class i Göteborg.
Favoritposition just nu: Denna veckan en armbalans som heter Parsva Bhuja Dandasana – Dragonfly posture (ibland kallad för Hummingbird posture).
Senast lästa bok: Astanga Yoga Anusthana – R.Sharath Jois’ seminal book on the yoga method passed down to him from his grandfather and guru, Sri K Pattabhi Jois.
Facebook: Yoga freestyle – en öppen Yogainspirationsgrupp

Hur började du med Yoga?

Som så många mådde jag inte bra, var missnöjd med mig själv och mitt liv och sökte någonting febrilt. Jag fick då hjälp för ca 20 år sedan av en Buddhistisk munk, idag min lärare och käre vän Guru Casimir Amon att börja Meditera. Jag började alltså med Raja Yoga – Meditation, den högsta formen av Yoga praktik. På den vägen var det.

Vad betyder yoga för dig?

Yoga – Meditation och Asana är som syre och vatten för mig, utan dem dör jag en sakta förtvinande mental, själslig och kroppslig död. Det vill jag helst undvika så jag andas, dricker vatten, praktiserar, håller mig vid liv och i schack!

Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

Har du någon livsslogan, citat eller mening som du lever efter?

Ja, några stycken faktiskt;

“If something is leaving your life, no matter how valuable or important it may seem, it is because in some way it has held you back.”

“It is not our abilities that show what we truly are. It is our choices.”

“Ambition is the path to success. Persistence is the vehicle you arrive in.”

“Dance to inspire – not to impress.”

Hur gör du för att reconnecta med dig själv när livet är svårt?

Först justerar jag de grundläggande behoven; se till att få tillräckligt med sömn, rätt och näringsrik kost, gråter ut så mycket som det behövs och vaknar tidigt på morgonen och sätter mig i Meditation varje dag tills jag mår bättre, i vissa perioder upp till tre timmar Meditation per dag när det varit som mest behövligt och givetvis också många timmars Asana praktik, praktik, praktik. Jag rullar fram yogamattan och andetag för andetag bränner jag bort tankar som inte hör hit, orenheter, obalanser, onödigheter som ska städas bort och på så sätt renas och stärks jag, så mår jag sakta men säkert bättre och bättre. Det tar tid. Särskilt om man mår mycket dåligt. Det krävs tålamod.

Hur yogar du utanför mattan?

Gällande Asanas så anser jag att överallt och när som helst ”is the perfect place”! Alltså oavsett var man befinner sig; hemma, på gräsmattan, på jobbet, på busshållplatsen eller på tåget så funkar det superbra för att ta en spontan Asana om man känner för det. För övrigt försöker jag att vara uppmärksam på att skapa god karma i så hög mån som möjligt i vardagen. Jag arbetar på att bli mer närvarande i nuet, mer tacksam, mer generös, mer empatisk, mer tålmodig, mer förlåtande och mer kärleksfull som människa. Det är ett ständigt arbete som aldrig blir klart tills den dagen man lägger näsan i vädret och då fortsätter det arbetet i nästa liv också… på och utanför mattan.

Vilka är ditt bästa råd till någon som vill börja med yoga?

Tag med dig ditt största tålamod, lämna alla förutfattade meningar och idéer i sopnedkastet – kom till min klass, så ska jag göra mitt bästa för att visa dig vägen in till dig själv. Vad du finner där blir en spännande överraskning!

Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

Hur har yoga påverkat något område i ditt liv på ett positivt sätt?

YOGOBE skrev en artikel om min personliga erfarenhet av att använda Yoga som verktyg under min tuffa period av ensam graviditet och förlossning. Läs mer om den hos yogobe här

3 saker som du lärt dig av Yoga?

Idag känns det som allt jag kan har jag lärt mig genom spirituell praktik men några av de viktigaste sakerna är nog;
– Att allt är föränderligt, att allt är färskvara, sinnet, kroppen, världen inuti och utanför, allt förändras konstant, det måste vi acceptera, för det är det enda säkra vi känner till och att det är i förändringen vi måste försöka finna ro och trygghet inom oss själva.
– Att tålamod är den allra viktigaste, och för de flesta också den svåraste egenskapen att odla hos sig själv.
– Att det är en förutsättning att förlåta – sig själv och andra, om man vill utvecklas som människa.

Hur kan man leva ett yogiskt liv?

Genom att genuint vilja väl och försöka göra gott för sig själv och sin omgivning. Att odla kärleken och alla dess sanna egenskaper så som ärlighet, empati, förlåtelse, tacksamhet och generositet inom sig själv så kommer dessa att spridas som ringar på vattnet…
Kärlek, vänlighet och omtänksamhet kostar ingenting att ge, det är gratis – slösa!

Vilket är det bästa rådet du någonsin fått?

Min förste meditationslärare Guru Casimir Amon sa till mig för nästan 20 år sedan; ”There is nothing to fear but fear itself. Så släpp Alex! Släpp alla rädslor.” Han fick mig att inse att många personliga problem grundar sig i rädslor som spökar i sinnet. Rädsla exempelvis för att förlora någonting kärt. För att vi lever i illusion om att vi äger det vi har runt omkring oss i detta livet, människor och saker. Men faktum är att vi äger ingenting, så vi kan ingenting förlora, allt är till låns, till och med kroppen vi går igenom livet med, och det finns egentligen ingenting att vara rädd för. Vi ska alla dö och det är precis samma sak som att födas, varken bättre eller sämre.

Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

Båda är fullständigt naturliga processer, egentligen faktiskt en och samma process, och exakt i enlighet med hur skapelsen är och ska fungera. Det tänker jag ofta på för jag förstår verkligen hur meningslöst det är att bära runt på rädslor och låta sig styras av dem genom livet, men irrationella känslor har en förmåga att smyga sig på trotts förnuftets bättre vetande. Förra året, på Yogamattan under en ledd klass fick jag samma råd igen, mitt under den avslutande sekvensen kom Guru R.Sharath Jois rakt fram till mig och min modifierade version av Pindasana, han stöttade upp min balans, hjälpte mig att nå för att binda mina händer runt båda benen och sa mjukt men bestämt; ”Don’t fear.” …Och där var jag nu för första gången någonsin i full Pindasana. Guru Sharath viskade; “This is easy for you.”
Livet är lättare om man lever det orädd – är det bästa rådet jag någonsin fått.

Hur ser en dag ut i ditt yogaliv?

Varje dag i veckan är olik den andre i mitt liv, klasser skiftar också från vecka till vecka. Vissa dagar, måndagar exempelvis håller jag tre klasser och vissa dagar en klass, men en onsdag mitt i veckan som är en favoritdag för mig, kan se ut ungefär såhär; klockan 07.00 stiger jag upp och drar på mig tightsen, går ut i köket och pressar min citron i muggen, kokar upp vatten och förbereder frukost till lillen. Vid 08.00 börjar jag pussa honom tills han vaknar och då sitter vi pottan, kollar lite ”Peppa Pig” på youtube, käkar frulle, borstar tänderna och sticker iväg till dagis. På vägen sjunger vi lite, kollar om 55:an elbussen laddar vid Chalmers och plockar olika löv med olika färger. Vi pussar varandra hejdå och jag piper raskt tillbaka hem och upp på mattan för två timmar egenpraktik Ashtanga Yoga Chikitsa, sen sticker jag direkt till min lunchklass Yoga Grund 12.00 – 13.00. Därefter dags för lite lunch och sen arbete vid datorn fram till ca 15.00 då jag hämtar min pojk på dagis. Om jag inte har någon mer klass den dagen så passar vi på att umgås med mina Gudbarn på eftermiddagen, kanske besöker vi Stadsbiblioteket eller hittar på någonting annat tillsammans. Om jag har klass så går jag och min pojk hem och myser lite själva först innan jag sticker iväg igen på kvällen. När jag kommer hem käkar vi middag och försöker komma i säng mellan 20-21. När lillen somnat kan jag behöva jobba lite till vid datorn eller uträtta hemarbete en stund innan jag också lägger mig.

Vad hittar man alltid i din kyl?

Citroner, ingefäravatten, havremjölk, blötlagda chiafrön och vitlök.

Vad älskar du mest med Yoga?

Yoga är fullständigt. Med Yoga menar jag Meditaion & Asana praktik, och att metoden tar hand om hela varandet som människa. Alla delar. Ingenting är bortglömt eller slumpmässigt. Oavsett vilket problem människan har så kan Yoga som metod hjälpa genom rening. Yoga renar; hela den fysiska kroppen – alla lemmar och samtliga inre organ, hjärtats alla svallande känslor, själens omättliga längtan efter svar och mening med alltet, egot som ständigt behöver tuktas, och inte minst sinnets alla skenande tankar i tumult. Yoga städar upp utövaren på samtliga nivåer av dess existens och är en genialisk läkemetod. Ju mer jag praktiserar ju mer förstår jag hur lite jag själv behöver tänka, det är verkligen precis som Guru R.Sharath Jois brukar säga; ”Don’t think. Just practice. And all will come.” Innan jag fann Yoga, tränade jag bland annat Karate i tio år, jag har också dansat väldigt mycket och även ägnat mig åt ridning i många år, alla dessa sysselsättningar är roliga och mycket allsidiga. Men den som givit seriös Yoga praktik en ärlig chans kan garanterat skriva under på att en mer komplett och fullständig metod att ta hand om sig själv som människa med, än Yoga får man leta efter.

Hur har yoga förändrat ditt liv?

Kort och gott – på alla sätt. Haha! Den hälften av mitt liv mellan 0-20 år då Yoga inte fanns närvarande är så längesedan nu att jag knappt kan minnas ett liv utan Yoga. Jag är inte värst nostalgisk utav mig, jag snarare förtränger gammalt groll och lever i nuet, men jag vet att jag var mycket deprimerad, kände mig tom och ensam mycket, jag letade och sökte med näbbar och klor efter svar utanför mig själv, alltså på helt fel ställe! Jag var omogen, vilsen, okunnig och ledsen väldigt mycket och ofta. I varje bön, var dag tackar jag för den dagen då Guru Casimir Amon introducerade mig till Meditation och för att jag har Yoga som metod att hantera mig själv genom, i mitt liv.

Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

Veckans yogalärare Alexandra Arcari Gimdal. Foto: Chandrasekhar Singh

Vilken asana utmanar dig mest och varför?

Alla djupa back-bending Asanas som Urdhva Dhanurasana, Setu Bandasana och Uttana padasana är särskilt utmanande för mig då jag fick ett diskbråck på höger sida av min ländrygg under graviditet, som ibland fortfarande krånglar och hämmar flexibilitet i nedre delen av ryggen. Men jag är envis så det kommer sakta men säkert tillbaka hand i hand med tålamodet. Men allra mest utmanande för alla oss människor är att stanna kvar i Meditation, med den fysiska kroppen i Padmasana stilla, i mental koncentration och hög medvetenhet, utan att ge vika för distraktioner, det utmanar allra mest. Den högsta formen av Yoga – Raja Yoga, Meditation.

Vad gör du när du är stressad och behöver energi?

Ser till att jobba undan och få gjort det som stressar mig snarast så att jag blir av med stressmomentet. En energikick kan se ut på massa olika sätt; en spontan Asana, en shot espresso, ett telefonsamtal till en god vän, ett stort glas vatten och en banan, en rask promenad eller en bra låt och en spontan dansattack!

Om du fick bjuda vem du ville på middag, vem bjuder du, vad bjuder du på och vad pratar ni om?

Min son Florian. Han är två år gammal. Jag bjuder på ”Pasta Pomodoro” som är den absoluta favoriträtten för honom!
– ”Dott mamma! Mums filbaba dott!” …säger han när han menar ”Gott mamma, mums filibabba gott!”. Vi pratar mycket om siffror och räknar på svenska, italienska och engelska och vi pratar om 19-bussen och 52:an och 11:ans spårvagn och 3:an, 9:an, 6:an, 7:an och 10:an, vilka färger de har och alla olika platser spårvagnarna kör till; Götaplatsen, Valand, Järntorget och hem till Florian och mamma. Vi pratar om elbussen 55:an som laddar vid Chalmers varje morgon så som Ipad laddar sitt batteri hemma. Vi pratar om färgerna; ”blue, pink, red, green, white, orange, black” och vi sjunger egna sånger och skrattar tillsammans. Vi pratar om vad som är gott och äckligt. Vi pratar om att bada i havet och att baka kakor i sanden, och om att baka kaka i sandlådan på dagis, och om våra vänner och familjemedlemmar och vad de gör och vad de gillar. Vi pratar om allt möjligt mellan himmel och jord och emellanåt tar han ett stadigt grepp runt sitt vattenglas med båda händerna;
– ”Skål mamma!” …och då skålar vi!