Natarajas ställning är uppkallad efter den hinduiske guden Shiva. Ställningen har många olika effekter, den jobbar på axlarna, ryggraden, låren, höfterna och överkroppen. Natarajas ställning sägs även kunna inge känslor av makt och frihet.

Gör så här:
1. Lyft upp höger ben bakom dig och för hälen upp mot rumpan.
2. Ta tag i vristen med höger hand.
3. Pressa ner med vänsterfoten mot golvet, försök hitta balansen.
4. Sträck upp vänster arm. Håll fokus på en punkt framför dig.
5. Sträck ut högerfoten från baken så långt det går och håll fast vristen.
6. Kom ner med överkroppen tills den är så parallell med golvet som möjligt. Håll ställningen och fokusera på en punkt framför dig.
7. Kom försiktigt ut ur ställningen och upprepa det hela på andra sidan.

Att tänka på:
Var försiktig. Håll ihop knäna som kan ha en tendens att röra sig utåt sidorna. Andas med jämna och lugna andetag i ställningen.

Effekter:
Skärper koncentration och balans.
Tänjer lårens framsida, höftens böjmuskler och sträcker ut överkroppen.
Stärker benen, gör axlarna smidigare och jobbar på ryggraden med hjälp av den djupa båge som bildas.
Denna ställning sägs kunna ge känslor av frihet, makt och kreativitet.

OBS: Detta är inget substitut till en yogalärare eller läkare. Är du nybörjare rekommenderar vi starkt att inte göra yoga på egen hand utan gå till en kunnig och professionell lärare. Respektera och lyssna på din kropps begränsningar, är det något som känns obehagligt, fel eller gör ont avsluta övningen med en gång!