Handstående eller Adho Mukha Vrksasana som yogapositionen heter på sanskrit, kräver både styrka, medvetenhet och mycket träning. Yogaläraren Milla Floryd delar med sig av fem övningar som kan hjälpa dig att bygga upp den styrka, känsla för linjering och uppfattning av kroppen som en enhet som behövs för handstående.

Så, hur lång tid det tar att lära sig att stå på händer?

– Det beror på två saker: Hur mycket tid du lägger ner på att träna ditt handstående och hur rädd du är för att ramla. För mig tog det 7 år. Jag har vänner som lärt sig att stå hyfsat på ett par veckor, säger Milla.

5 positioner för dig som vill lära dig handstående:

Yogaläraren Milla Floryds 5 bästa tips för handstående. Foto: fotojagaren.se
1.
Ligg på rygg på golvet, pressa benen in mot varandra, pressa händerna mot dina lår, lyft huvudet så att du kan se dina fötter, spreta med tårna. Sänk ländryggen helt platt ned i golvet så att du utplånar din svank, lyft benen så lite du kan och lyft skulderbladen. Håll hela tiden ländryggen i golvet. Stanna 3-5 andetag och upprepa så många gånger du vill.

Den här övningen bygger upp bålstabiliteten, ökar medvetenheten av kroppen som en enhet och är perfekt att lägga in mellan de andra övningarna eftersom det inte är nån belastning på armar och axlar.

 

Yogaläraren Milla Floryds 5 bästa tips för handstående. Foto: fotojagaren.se
2.
Ställ dig i planka med fotsulorna mot en vägg och gå sedan upp fötterna på väggen i höjd med dina axlar. För att fötterna inte ska glida ner så måste du pressa in i väggen. Använd dig av vad kroppen lärt sig från övning 1 och fyll ut ländryggen, ingen svank! Ta gärna hjälp av en kompis eller en spegel för att kontrollera att det är en rak linje från axlarna hela vägen genom kroppen tills fötterna möter väggen.

Den här övningen stärker armar, axlar, ökar rörligheten i handlederna, bygger upp bålstabiliteten och ökar medvetenheten om kroppen som en enhet.

 

Yogaläraren Milla Floryds 5 bästa tips för handstående. Foto: fotojagaren.se
3.
Börja i hunden med hälarna mot en vägg, prommenera upp med fötterna upp för väggen tills de är i höjd med din höft. Justera så att du har en linje från handled till axel till höft, 90 grader vinkel i höften och en linje från höft till fötterna mot väggen. Om baksida lår är för tight för att du ska kunna hålla benen raka, böj på dina ben och fokusera på att linjera överkroppen. Ta gärna hjälp av en kompis eller en spegel för att kontrollera att det är en rak linje från handled till höft.

Den här övningen är framförallt mental då den utmanar utövaren att vända ryggen bort från väggen. Samt att den ökar rörligheten i handlederna och stärker den fysiska kroppen.

 

Yogaläraren Milla Floryds 5 bästa tips för handstående. Foto: fotojagaren.se
4.
Börja som i övning 3 och promenera fötterna upp för väggen och händerna in tills du kan lägga din näsa på väggen. Den här övningen är den minst fysiskt utmanande av alla övningar. Fokusera på att andas lugnt och känna hela kroppen samtidigt, som en enhet från fingertopparna till tåspetsarna.

 

Yogaläraren Milla Floryds 5 bästa tips för handstående. Foto: fotojagaren.se
5.
Var inte rädd för att leka med att stå på händer mitt i rummet. Ta med dig allt kroppen lärt sig av de tidigare övningarna och experimentera med att hitta linjering och balans utan stöd.

Det jag vill förmedla i min undervisning och när jag uppträder  är glädjen i att ha en kropp och att det är kul att röra på den. Alla, oavsett ålder och erfarenhet av träning, har ett vackert rörelsemönster av naturen. Jag är 38 år och gjorde egentligen ingenting av det jag gör med kroppen idag för 8 år sen. Det är aldrig för sent att börja, kroppen och hjärnan kan alltid utvecklas.

Läs mer om Milla på hennes hemsida millafloryd.me

Yoga online med Milla:
Milla Floryd är en av yogalärarna som du kan yoga med online på Yogobe.com. Vi har ett samarbete med de som gör att alla våra läsare får yoga gratis i 14 dagar. Prova att yoga hemma du också. Yoga online med Milla nu!