Stående hund (Adho mukha svanasana) är en ställning som förekommer i många olika yogaformer. Denna ställning kallas även för stående hund. Hunden sträcker ut och jobbar på hela kroppen

Gör så här:
1. Ligg i babypose, sträck fram händerna så långt du når, sära lite på fingrarna.
2. Kom upp på knäna.
3. Lyft upp knäna från golvet, förläng svanskotan och pressa sittknölarna mot taket.
4. Hälarna strävar ner mot golvet.
5. Titta in mot naveln.
6. Andas några andetag i positionen.

Att tänka på:
Var försiktig! Det är viktigare att sittknölarna kommer högt upp mot taket än att ha raka ben. Axelbretts avstånd mellan händerna och lite mellanrum mellan varje finger.
Pressa händerna och fötterna mot golvet. Sträck och räta ut ryggen så mycket som möjligt. Slappna av i huvudet och nacken. Hälarna pekar rakt bakåt. Sträva efter att ha raka ben, dock inte om du är nybörjare och känner minsta obehag.
Skjut kroppstyngden från händerna mot hälsarna. Spänn låren.

Effekter:
Sträcker ut ryggraden. Ger hjärtat ro. Stärker nervsystemet. Ger energi. Förbättrar matsmältningen. Motverkar trötthet.
Ökar blodcirkulationen. Stärker och jobbar på ben, armar, mage och axlar.

OBS: Detta är inget substitut till en yogalärare eller läkare. Är du nybörjare rekommenderar vi starkt att inte göra yoga på egen hand utan gå till en kunnig och professionell lärare. Respektera och lyssna på din kropps begränsningar, är det något som känns obehagligt, fel eller gör ont avsluta övningen med en gång!

.